4 tips voor ondernemende vrouwen die hun merk willen beschermen

logo en bedrijfsnaam

Denk jij van te voren goed na over je logo en bedrijfsnaam ?

Een Nijmeegse vrouw wist in 2015 al haar power bijeen te rapen om haar eigen rijschool te beginnen. Ze heet Linda en dus was de naam voor haar rijschool snel gekozen. Rijschool «LINDA» was geboren. Dat bleek echter niet naar de zin te zijn van het gelijknamig tijdschrift van Linda de Mol, dat vond dat het te sterk leek op hun logo. Het tijdschrift had het woord- en beeldmerk immers laten registreren. Begin 2018 gaf Linda de strijd met het tijdschrift uiteindelijk op en verwijderde ze het opschrift van haar website en auto.

Het toont niet alleen aan dat je als ondernemende vrouw maar beter vooraf de beschikbaarheid van jouw logo en bedrijfsnaam controleert, maar ook dat het loont om jouw merk te beschermen. Maar hoe doe je dat nu, jouw merk beschermen? Wij geven alvast vier belangrijke tips mee.

Het toont niet alleen aan dat je als ondernemende vrouw maar beter vooraf de beschikbaarheid van jouw logo en bedrijfsnaam controleert, maar ook dat het loont om jouw merk te beschermen. Maar hoe doe je dat nu, jouw merk beschermen? Wij geven alvast vier belangrijke tips mee.

# 1. Doe steeds een beschikbaarheidsstudie

Bovenstaand voorbeeld toont aan dat je maar beter niet zomaar een logo of een merknaam kiest. Zo moet je steeds nagaan of de door jou gekozen benaming nog niet elders is geregistreerd. Dat kan je onder andere doen via het merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), maar ook op Europees niveau bestaat er een gelijkaardig register. Deze voorstudie is cruciaal: je kan immers geen bescherming genieten als jouw eigen beeld- of woordmerk in de eerste plaats al een inbreuk vormt op het merk van een ander bedrijf.

Laat je jouw merk registreren door een IE-professional? Dan zal de expert vooraf reeds zo’n onderzoek verrichten. Dat is niet onbelangrijk: heel veel merknamen worden bij de registratie immers al meteen geweigerd.

# 2. Laat jouw merknaam registreren

In principe geniet jouw handelsmerk automatisch al bescherming. Toch gaat die bescherming absoluut niet ver. Registreren is daarom een betere keuze.

Maak voor jezelf wel steeds uit waar je jouw merknaam registreren wilt. Zo kan je louter een merk registreren in de Benelux, maar ook kiezen voor een Europese of zelfs mondiale bescherming. Hoe ruimer de bescherming, des te hoger de kostprijs ervan.

Voor een restaurant zonder ambitie om een internationale keten op te starten, is een Europese bescherming overbodig. De Benelux-bescherming volstaat. Wie echter plannen heeft om mondiaal zijn producten aan de man te brengen, kiest dan weer beter voor een ruimere bescherming. Hier zal ook een Europese bescherming niet volstaan.

# 3. Neem het merk in gebruik

Het louter deponeren van een merk volstaat niet. Je moet het ook actief in gebruik nemen. Doe je dat jarenlang niet? Dan loop je het risico dat jouw merkrecht komt te vervallen. Vermeld jouw merknaam dus duidelijk op al jouw producten, bestelbonnen, facturen en op jouw website. Zo voorkom je problemen.

# 4. Actief ingrijpen bij inbreuken

Je moet altijd zelf controleren of iemand al dan niet misbruik maakt van jouw merk. Er bestaat dus geen merkenpolitie die dat voor jou zal doen. Wel kan je voor de Benelux een abonnement nemen op de later aangevraagde merken of de opvolging en de bewaking ervan uitbesteden aan een IE-professional.

Het bewaken van jouw merk is niet onbelangrijk. Wanneer je niet tegen een merkinbreuk optreedt, loop je anders het risico dat jouw bescherming (deels) komt te vervallen. Daar gaan die centen die je investeerde in de bescherming van jouw merk…

Begrijp je nu beter waarom het tijdschrift Linda de sympathieke dame van de rijschool niet gewoon een gelijkaardig logo liet gebruiken?

lees ook : 4 tips om je bedrijf een sterke merknaam te geven

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)