Vrouwenpower: 4 tips om je bedrijf een sterke merknaam te geven

sterke merknaam

Sterke tips voor een sterke merknaam

Je bent ondernemer. Net gestart of echt al jaren onderweg. Hoe het ook zij, er is een nieuw product of een nieuwe dienst en die heeft een sterke merknaam nodig. Je had er tot dit moment misschien nog niet vaak bij stilgestaan, maar als je om je heen kijkt zie je in een keer overal merken. En juist tussen al die merken zit een enorm verschil. Niet omdat het ene van een groot bedrijf is en het andere van een kleine aannemer of startup is. Nee, de ene merknaam is beschrijvend en de andere juist super onderscheidend.

Er zijn dus sterke en zwakke merken. Oke, dat klinkt vaag en gaan we dus uitleggen. Het is bij het kiezen van de beste naam voor je bedrijf namelijk belangrijk dat je een balans vindt tussen een fictieve, aanverwante, suggestieve en beschrijvende merknaam. Als je een merk wilt vastleggen, dan moet die namelijk onderscheidend vermogen hebben.

1. Goed te herkennen

Als je een product of dienst lanceert, dan wil je dat de consument snel herkent wat je doet. Daarom klinkt het aantrekkelijk om een beschrijvende naam te kiezen. Oftewel, een merk dat precies zegt wat je doet. Yogaschool Amsterdam bijvoorbeeld of Kickboxplaza. Lijkt perfect, is het niet.

Voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is dit geen enkel probleem. Daar kennen we in Nederland geen eis van onderscheidend vermogen. Groot nadeel is dan wel dat je met een handelsnaam alleen lokale bescherming krijgt en niet een monopolie op de naam in de hele Benelux, Europese Unie of andere landen wereldwijd.

Als je die sterke bescherming van het merkenregister wel wilt, dan is een beschrijvende naam in een keer niet meer zo aantrekkelijk.

2. Zorg niet voor verwarring

Het is heel verwarrend voor consumenten als bepaalde merknamen en logo’s op elkaar lijken en daarom is verwarring de basis voor merkinbreuk. Dit kan een kostbaar probleem worden, want merkhouders zullen er alles aan doen om concurrenten tegen te houden. Het gebeurt dagelijks dat nieuwe bedrijven worden opgericht die proberen te lijken op bekende merken. Dit kan bewust worden gedaan, maar ook puur pech zijn.

Als je nu een bedrijf start met een naam die lijkt op die van een concurrent, dan kun je er donder op zeggen dat er vroeg of laat een sommatiebrief op de deurmat valt en je jouw naam moet veranderen. Dat is zonde van je geld en natuurlijk van de tijd die je er in hebt gestopt.

3. Koop geen logo van een stock website

Als je niet wilt dat anderen jouw merk gebruiken, dan moet je zorgen dat je het alleenrecht krijgt op de naam en het logo. Dit kan alleen als de naam niet beschrijvend is, want anders wordt de registratie ervan geweigerd. Dit is op te lossen met een sterk logo, maar dan moet je wel alle rechten op dat logo hebben en dat is nou net het probleem als je een logo koopt bij een stock website. Je krijgt dan namelijk niet de rechten op het logo, maar alleen een licentie. Dit betekent dat ontelbaar veel andere partijen het logo ook kunnen kopen en mogen gebruiken. In het ergste geval gaat iemand dat doen binnen jouw branche en dan kun je er eigenlijk niet tegen optreden. Zo is het internet dus niet overal handig voor. En moet je voor een sterke merknaam het niet alleen van internet hebben.

4. Frictie tussen marketing en legal

Een merknaam vastleggen draait dus om verwarringsgevaar en onderscheidend vermogen. En juist op gebied van dit laatste element wringt het altijd tussen de marketingafdeling en de juristen binnen een bedrijf. Marketeers willen namelijk een beschrijvende naam en juristen juist een fictieve of aanverwante naam.

Gelukkig is de trend steeds meer richting fictieve en aanverwante namen en blijven steeds meer merken weg bij suggestieve en beschrijvende merken.

Dit komt omdat woorden die bestaan, maar niets zeggen over het product of de dienst makkelijk te onthouden zijn en ook nog eens super goed te beschermen zijn. Denk maar eens aan Apple, dit zegt niks over telefoons en computers. De naam zou alleen niet kunnen voor de plaatselijke groenteman. Ander mooi voorbeeld is Diesel. Dit kan perfect voor kleding, maar zou niet kunnen voor een brandstof.

Of wat dacht je van het kledingmerk BOEF? De naam is makkelijk te onthouden en het zegt niets over kleding, daarom is hij heel goed te beschermen. Veel anders is een merknaam voor kleding dat bijvoorbeeld LXRY collection heet. Zo’n naam kan je niet registreren en iedereen mag het daarom gebruiken. Je krijgt er niet het alleenrecht op en je kunt jouw bedrijf er dus niet mee onderscheiden van andere merken. Je hebt dan geen sterke merknaam.

Lees ook: geld verdienen met je hobby, kan dat?

like Like
3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. Welke bescherming geeft een merkregistratie precies? | Rechtenkrant schreef:

    […] het vastleggen van een merk verkrijg je het exclusieve recht op dit merk. Dit wil zeggen dat jij het als enige mag gebruiken, […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)