Een boekhouder als je zzp-er bent

boekhouden

Moet je alles zelf doen als je ZZP-er bent, of moet je zaken uitbesteden aan – bijvoorbeeld – een boekhouder?

Manlief en ik zijn al jaren ZZP-er, heel verschillende ZZP-ers, in heel verschillende branches.
Wat we gemeenschappelijk hebben, is dat we graag zelfstandig zijn. Je zou ook kunnen zeggen, we zijn een tikkie eigenwijs. We delen ook passie, zij het dan de zijne uitgaat naar het ontwerpen van woningen en kantoren en de mijne naar schrijven. Dus we begrijpen elkaar volkomen als we weer eens dagen zitten te werken, met nauwelijks tijd om te lunchen…
Dan schuiven we gewoon een bammetje onder elkaars neus en dat die ander dan vaag roept: “dank je” en gedachteloos die boterham naar binnen werkt, dat is helemaal goed.

Zelfkennis wanneer het om je eigen bedrijf gaat

Behalve passie voor onze respectievelijke werkzaamheden, delen we ook een flinke dosis zelfkennis.
Wij kunnen niet alles en daar zijn we ons terdege van bewust. Zo heb ik een fantastische webmaster die mijn sites onderhoudt en heeft manlief een grafisch vormgeefster in de arm genomen om zijn logo te ontwerpen.
En vanaf dag 1 hebben we een boekhouder, die er voor zorgt dat onze belastingaangifte klopt. 

Mensen zijn wel eens verbaasd dat we de boekhouding voor een groot gedeelte uitbesteden. Wat kost een boekhouder dan ? en dan antwoord ik steevast: boekhouder tarieven zijn helemaal niet boeiend. Wat boeiend is, is hoeveel een boekhouder je bespaart!!

Wat bespaart een boekhouder je

Manlief en ik houden van ons werk, maar we moeten er ook van leven. Dat betekent dat we naast ons werk, offertes maken, rekeningen schrijven, facturen van kosten die we maken bewaren. Dat vinden wij helemaal niet leuk, maar het hoort erbij .
Anders dan goed opslaan, hoeven we niet te doen: de rest doet de boekhouder. Ik moet er om een aantal reden niet aan denken dat zelf te moeten doen:

  1. Ik ken de wetgeving niet. Ik weet niet wat ik moet opvoeren en wat ik mag aftrekken. Dat zou me wel eens heel veel geld kunnen kosten wanneer ik dat zelf ging doen..
  2. Ik ben slordig, ik vergeet facturen op te slaan, ik boek zaken fout in. Mijn boekhouder ziet dat wel, attendeert mij daarop en zorgt dat alles weer kloppend is.
  3. De boekhouder doet het niet alleen beter dan ik, maar ook sneller. Ik zou er zelf vele uren aan kwijt zijn (en buitengewoon gefrustreerd raken) als ik alle boekhouding zelf moest doen. Het is veel slimmer om mijn tijd te besteden aan de dingen die ik wel kan (en vele malen minder frustrerend)

lees ook eens : elke maand inkomsten opzij zetten

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)