slapeloosheid

gedachten over slapeloosheid….

Zat jij ook vannacht om drie uur op de bank? Genietend van de stilte en de mooie nachtelijke lucht?
En bedacht je toen ook dat je het best nog even in je – heel mooie – boek kon gaan lezen?
Want van lezen word je fijn moe. En wie weet kan je daarna wel slapen.

De echte, geschoolde die-hard niet slapers, lachen me nu – op zijn best – vriendelijk toe. Maar waarschijnlijk lachen ze me uit.
Zo’n doorgewinterde die-hard die weet dat de slaap zich niet laat foppen..

de echte slapeloosheid

Dat is, wat zij-die-altijd-kunnen-slapen onderscheid van zij-die-niet-kunnen-slapen, zij-die-altijd-kunnen-enzovoorts hoeven slaap niet voor de gek te houden. Dit benijdenswaardig mensensoort, legt het hoofd op het kussen, schurkt nog even met de schouders, trekt het dekbed op tot de kin, doet de ogen dicht en …….slaapt. De rest van de nacht. Slapeloosheid? het is aan hen niet besteed.

Hoe anders is het voor ons-die-niet-kunnen-enzovoort. Meestal doorlopen wij hetzelfde parcours zoals hier boven beschreven. Maar wij slapen tot een uur of twee (als we mazzel hebben) en dan worden we wakker. Klaar wakker en ineens schiet ons IETS te binnen. IETS dat nog niet af is, IETS dat nog moet gebeuren, of IETS dat onrechtvaardig was. Die laatste is in het kader van wakker liggen echt de beste. Nadat we ons daar een uurtje of zo druk om gemaakt hebben, stappen we uit bed.
Nee, niet om dat onrecht ter plekke te bestrijden. (Hoewel…ik heb op dat tijdstip ook wel eens stiknijdige brieven zitten schrijven….)

vier uur in de ochtend

Enfin, meestal lukt het ons na een uurtje of zo  om onszelf ervan te overtuigen dat je om vier uur in de ochtend echt geen problemen oplost en dat er – als je nu in bed kruipt – er nog drie uur slaap te genieten valt.

Ontspannen en vol goede moed, de slapeloosheid bestreden, kruipen wij die-niet-enzovoorts ons lekkere warme bedje in, op zoek naar slaap. Maar slaap laat zich niet foppen door onze goede voornemen….die weet dat wij wakker zijn en wakker zullen blijven…Tot ongeveer half zeven, net voor de wekker gaat…

lees ook eens : Kijk naar je eiguh… of tijd om wat ??

Like
2
2 antwoorden
  1. prperspectives.tumblr.com
    prperspectives.tumblr.com zegt:

    Cognitieve gedragstherapie verlicht slapeloosheid, alsook angst- en paniekklachten op lange termijn. De gedragstherapie richt zich vooral op de samenhang tussen gedrag en problemen of klachten. Daarbij staat de vraag centraal hoe uw handelen bijdraagt aan het oplossen of juist voort blijven bestaan van uw klachten. Voorbeelden van gedrag die problemen kunnen veroorzaken zijn: te weinig voor jezelf opkomen of juist altijd ruzie maken, dingen die moeilijk zijn vermijden of uitstellen. U onderzoekt in de therapie, samen met de therapeut, welke gedragspatronen verband houden met uw klachten. Met behulp van oefeningen en huiswerk leert u stapsgewijs anders te gaan handelen.

    Beantwoorden
  2. Chloë
    Chloë zegt:

    Herkenbaar!
    Ik heb nu geleerd een boek te pakken en te lezen, zo laat ik die piekergedachten los, geniet nog een beetje en val dan meestal na een tijdje terug rustig in slaap onder het zachte licht van mijn e-reader.
    Sinds ik dit doe maak ik me niet meer zo druk over die wakker-momenten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye: 
:good: 
:negative:  
:scratch: 
:wacko:  
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose:   
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail:   
:-(     
:unsure:  
;-)