brievenbus geleegd

Brievenbus geleegd ? Dat is pas het begin….

Maximaal vijf dagen per week kan er post bij je bezorgd worden. Na het legen van de brievenbus heb je misschien geen zin en tijd om de post te bekijken. Brieven en rekeningen worden ergens neergelegd en vergeten, of zelfs niet eens opengemaakt!
Met als gevolg dat rekeningen zoekraken en niet op tijd betaald worden.
Dan volgen er vanzelf herinneringen en aanmaningen voor de niet betaalde rekeningen. Voor je gevoel blijven er voortdurend nieuwe rekeningen binnenkomen en daar kun je zo onrustig van worden dat je de post maar helemaal niet meer openmaakt!
Vroeg of laat staat er dan een deurwaarder voor je deur met de mededeling dat er beslag gelegd gaat worden op het loon of de uitkering als de rekening niet onmiddellijk betaald wordt. Inmiddels zijn er dan al veel kosten gemaakt voor het incasseren en die worden aan jou doorberekend!

Dit kun je voorkomen door in ieder geval de binnengekomen post te openen!

Hoe houd je overzicht als je brievenbus geleegd is?

    • [*]

Schaf een archiefbakje aan voor elk gezinslid (bijvoorbeeld met verschillende kleuren) dat post op naam ontvangt, en maak ieder verantwoordelijk voor het opruimen van zijn/haar post.

    • [*]

Koop een map met tabbladen en een perforator. Maak tabjes zoals ACTIE, INGEPLANDE BETAALOPDRACHTEN, energie, abonnementen, uitnodigingen, declaraties, of met onderwerpen die voor jou van toepassing zijn. Wanneer je jouw administratie gaat doen, weet je direct wat je met welke post moet doen.

    • [*]

Probeer dezelfde dag tijd te maken om de post te bekijken en te sorteren. Reclame of ongevraagde aanbiedingen van bedrijven, kun je na het lezen direct wegdoen. Zitten er rekeningen tussen de post? Kijk dan voor wie dit bestemd is en leg ze in het desbetreffend archiefbakje. Zitten er brieven, kaarten of overige post tussen waar iets mee gedaan moet worden? Leg deze ook in het juiste archiefbakje.

    • [*]

Plan minstens één keer per week tijd in om de rekeningen en overige post te verwerken.

    • [*]

Bij de verwerking van de post, lees je deze met aandacht door, markeer je eventueel wat belangrijk is, en besluit dan wat je ermee gaat doen.

    • [*]

Je onderneemt direct actie, dus je plant betalingen in en archiveert de post in de map achter de juiste tabbladen. Achter het tabblad ACTIE voeg je alle post waar je op korte termijn nog wat mee moet doen.

    • [*]

Lees je nooit reclamefolders en huis-aan-huisbladen, overweeg dan om een ja/nee of nee/nee sticker op je brievenbus te plakken. Deze kun je bestellen bij de gemeente of bij . Geadresseerde post die je niet langer wenst te ontvangen kun je laten blokkeren.

Als je deze tips toepast, is de kans klein dat je nog aanmaningen ontvangt wegens niet betaalde rekeningen.

Welke tips heb jij om overzicht te houden?

Wil jij tips om inzicht in je financiële situatie en grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, kijk dan op www.budgetcoachnieuwegein.nl

Tineke van den Tillaart
BudgetCoachNieuwegein

lees ook: mijn vaste lasten zijn te hoog, wat nu

Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye: 
:good: 
:negative:  
:scratch: 
:wacko:  
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose:   
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail:   
:-(     
:unsure:  
;-)