The Social Dilemma

Social Dilemma

Op Netflix staat een documentaire. The Social Dilemma. Het gaat er in het kort over dat de Social Networks in relatief korte tijd zijn veranderd van hulpmiddel naar verslaving, indoctrinatie, breinhackers. Een goede documentaire, aanrader.

Fakenieuws wordt door deze media als een lopend vuurtje verspreid waardoor de polarisatie in de maatschappij, zeker nu, nog sneller en meer wordt vergroot. Het is zeker nu belangrijk dat we samenwerken. Niet met je gezin, familie, collega’s, gemeente, provincie, land. Nee. 7,5 miljard mensen moeten samenwerken. Maar dat gaat niet gebeuren. Een (van de vele) oorzaken zijn de Social Media.

Tegenwoordig is het erg lastig om fakenieuws van echt nieuws te onderscheiden. Er wordt van alles gedeeld op Social Media. Ik zie vaak stukken van Xandernieuws, Opendebat, etc. Dit zijn complottheorieën websites maar niet iedereen schijnt dit te weten of kan het ook maar iets schelen. Beiden is even kwalijk.

Social Media houden data bij. Er wordt o.a. bijgehouden wat je leest, wie je vrienden zijn, wat je liket, wat je lovet, welke filmpjes je bekijkt en deelt. Via algoritmes wordt je iedere dag weer gemanipuleerd. Dus wanneer ik een compleet waanzinnig stuk van Xandernieuws zou liken gaat het logaritme meer vergelijkbare posts op mijn tijdlijn zetten. En niet alleen van bv Facebook, waar ik iets heb geliket, ook op Instagram, Twitter en YouTube. Ik zal dan zien dat de inhoud van het stuk van Xandernieuws door meerdere (veelal volstrekt onbetrouwbare) bronnen wordt ‘bevestigd’. Dan moet het toch wel waar zijn? Veel deelnemers aan de documentaire stonden aan het begin van de Social Network en hebben hier dus aan mee geholpen. Ze maken zich nu grote zorgen en ik snap dat.

Zelf heb ik Facebook en Instagram. Twitter heb ik ook maar dat bekijk ik misschien een keer per maand een keer. Een tijdje geleden merkte ik op dat ik wel heel vaak op Facebook of Instagram zat. Als ik even niets te doen had: Facebook. Instagram. Ook nu.nl was populair.

Social Dilemma en verveling

De mens van nu is niet meer in staat om momenten van verveling constructief en adequaat het hoofd te bieden. Je gaat deze momenten meteen invullen door op je telefoon te gaan facebooken. Hier zie je dat werkelijk ie-de-reen een fantastisch, spannend en leuk leven heeft waardoor je jezelf misschien nog wat ongemakkelijk voelt. Uiteraard is dit een mooie wisselwerking want ook posters van dat fantastische leven zijn aan het overcompenseren. De leukste momenten worden eruit gefilterd en vergroot (en vaak nogmaals gefilterd) op Facebook gedropt.

Ik heb mezelf wat regels opgelegd en zoals dat gaat: alle begin is moeilijk maar het begint ergens op te lijken. Op gezette tijden mag ik 10 minuten ff op Facebook. Eerst was dat zes keer per dag, nu is dat 2 keer per dag en vaak vergeet ik het zelfs (wat overigens wel betekent dat ik de vergeten tijd mag inhalen van mezelf). Kortom: ik kijk minder nieuws, minder Facebook, minder Instagram. En het helpt. Ik ben een stuk rustiger en tevredener. Zowel de docu als jezelf wat restricties opleggen zijn aanraders!

lees ook eens : boek herrinering Abel Herzberg

like Like
Like
1
9 antwoorden
  1. Caroline
    Caroline zegt:

    Ja ook gezien, geeft verhelderende inzichten. Net als de uitzending van Lubach over de de bubble die gecreeerd wordt door die damn algoritmes.

    Beantwoorden
  2. Cynthia
    Cynthia zegt:

    Deze documentaire wil ik nog steeds een keer zien. Ik hoor er veel over. Arjen Lubach had on zijn show ook een vergelijkbaar item over social media. Had je dat gezien? Overigens gebruikt Netflix zelf ook een algoritme om je te laten zien wat zij denken dat jij leuk zal vinden. ;)

    Beantwoorden
  3. Tielke
    Tielke zegt:

    Goede tip Nori! Al moet ik zeggen dat ik mezelf de laatste tijd sowieso al geen tijd gun om op FB te kijken. Vaak alleen kijk ik snel wie mijn foto heeft geliked om vervolgens te denken ‘wat heb ik aan deze informatie’ en gaat de app snel weer dicht en terug naar Wordfeud! Dat blijft toch leuk, een potje scrabble met mensen die ik al zo lang ken! En zeker in deze tijd té weinig zie (waaronder jij ;)).

    Wat ook mooi is met die cookies: koop je iets krijg je het vervolgens overal te zien op sociaal media… hallo, ik heb het al gekocht; zo niet nuttig!

    Beantwoorden
  4. Tessa
    Tessa zegt:

    Interessante docu. Zelf zie ik Instagram als een inspiratiebron, als een magazine. Ik volg vooral veel accounts van beauty merken,, make up artiesten, steden en musea.

    Beantwoorden
  5. Lodi
    Lodi zegt:

    Ik kijk sowieso minder nieuws en ook Social Media probeer ik te bepreken, juist omdat ik voor mijn werk er al zoveel op zit, ga ike ergens heen, waar ik moet wachten, dan neem ik een boek mee. En dat al je data bijgehouden wordt dat is al zo lang, typ maar eens iets in en ver volgens zie je op elke site reclame hiervan.

    Beantwoorden
  6. henk
    henk zegt:

    Ik heb geen netflix, dus in ieder geval een verplichting minder van dingen die ik zou moeten zien;-) Maar zonder dollen heel herkenbaar. merk het vooral bij vakanties; paar jaar terug zette ik mijn telefoon standaard uit in de vakantie, maar in de loop van de jaren heb ik gemerkt dat ik toch vaker even op mijn telefoon keek, even op facebook, mail, nieuws etc

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)