Winkelstraat

Minder gaan roken of stoppen met roken: 4 tips

stoppen met roken
Felice
Geschreven door Felice

Trends als bewust en gezond eten- en drinken staan in 2019 centraal. Het gros van de Nederlanders is dan ook actief op zoek naar manieren om gezonder te leven. Het minderen of geheel stoppen met roken is hier natuurlijk een belangrijke stap in; een stap die vele voordelen oplevert. Niet alleen verbeter je de gezondheid van je fysieke lichaam, ook je conditie zal verbeteren, je smaak- en reukvermogen zal versterken en je ademhaling zal een stuk rustiger en soepeler worden. Allerlei voordelen dus; maar deze maken het niet direct makkelijker. Deze tips daarentegen wel!

1 Bouw af met een e smoker

Je kent de e smoker vast wel; een soort van elektronische sigaret. Het grootste voordeel van deze e smoker is dat je het nicotine gehalte langzaam, stapje voor stapje af kunt bouwen. De vape is dan ook een van de meest populaire manieren om te minderen, en vervolgens te stoppen met roken. Houd wel in de gaten dat dit echt enkel een manier is om te minderen en vervolgens te stoppen, en dat het langdurig roken van de e smoker niet voor iedereen aan te raden is.

2 Gebruik een app

Er zijn verschillende handige apps te vinden die je iedere dag weer de motivatie geven om door te zetten. Ze geven je bijvoorbeeld iedere dag motiverende quotes, laten zien hoeveel geld je al bespaard hebt, welke veranderingen je lichaam ondergaat en hoeveel je gezondheid er iedere dag weer op vooruit gaat. Zo’n app kan je echt motiveren om door te zetten en uiteindelijk met een goed gevoel te stoppen met roken.

3 Verander je routine

Naast de fysieke verslaving is roken vooral een psychische verslaving. Het zit zo ingebouwd in je routine dat het ontzettend moeilijk kan zijn om te stoppen. Door deze routine te veranderen kun je het jezelf wat aangenamer maken. Rook je bijvoorbeeld iedere ochtend zodra je wakker wordt met een kopje koffie? Verander dit patroon dan, en begin iedere ochtend bijvoorbeeld met yoga oefeningen, een boterham en een kopje thee.

4 Zorg voor vervanging

Ook je gedrag is onderdeel van deze routine; het kan voor rokers ontzettend rustgevend werken om even iets in je handen te hebben. Vervang de sigaret dan ook regelmatig voor gezonde alternatieven. Houdt je handen bezig met een hobby zoals haken of breien, eet een wortel wanneer je zin hebt in een sigaret of ga even een stukje wandelen.

 

 

 

Like

Over de auteur

Felice

Felice

Geef een reactie