Reclames door Irene_ de_ Vreede

irritante reclames

Irritante reclames….

Niemand houdt van reclames! Het liefst zappen we snel weg bij de eerste irritante tonen van het reclameblok dat je uit je favoriete film rukt. Liever nemen we een abonnement op Netflix zodat we ongestoord kunnen binge watchen. Toch ontkomen we er niet aan, daar zorgen de reclamemakers wel voor.

Aversie

Er zitten soms echt pareltjes tussen, dat moet gezegd worden, waarbij de makers hun uiterste best hebben gedaan om met subtiele of minder subtiele humor een product aan te prijzen. Wat ik niet snap is dat ze sommige reclames dusdanig irritant maken dat je een aversie tegen het product gaat ontwikkelen.

Naamsbekendheid

Nou weet ik wel dat veel reclames alleen als doel hebben de naamsbekendheid te vergroten en dat werkt natuurlijk uitstekend als je de mensen irriteert, maar er zijn wat mij betreft grenzen. Ik noem een paar voorbeelden:

Eyelove

Eyelove, een nieuwe keten van brillenverkopers, die René Froger hebben ingehuurd om hun naamsbekendheid te vergroten. Ik ga liever naar Pearl van Jan Smit, niet dat ik een fan ben van Jan Smit, maar die is toch veel leuker dan René Froger, al is dat geen prestatie, want bijna iedereen is leuker dan René Froger. Nou ja op Gordon en Gerard Joling na dan, maar die drie tobbers zijn toch redelijk inwisselbaar wat irritatiefactor betreft. Het gekke is dat Froger het product Eyelove half zingend als Eiler aanprijst, dus als je even niet oplet, weet je niet eens hoe die nieuwe keten heet. Dan zou je er in het ergste geval een bril kunnen kopen zonder te weten dat je daarmee voor gek liep.

Hornbach

Hornbach, concurrent van Gamma en Praxis (die wel reclames kunnen maken). Je mag iets pas een project noemen als je bij Hornbach langs gaat. Anders gooien we je laptop kapot of een luier in je gezicht. Welke debiel verzint zoiets? Die zou je toch voor de rest van zijn leven uit de reclamebranche moeten bannen. Ik ga als het even kan nooit meer naar Hornbach, dat zult u begrijpen.

Allsecure

Ten slotte hebben we nog Allsecure, een verzekeringsmaatschappij, die al jaren gebruikt maakt van de diensten van de tweeling Tim en Tom Coronel. Wat mij betreft verdienen ze de oeuvreprijs voor irritante reclames. Wist je trouwens dat die officieel bestaat, ze noemen hem de loden Loekie.  Bij ons thuis noemen we hem de rubberen Robbie.

Het ene product prijst makkelijker aan dan het andere, dat begrijp ik heus wel. Dat mensen eerder warm lopen voor een verre reis of een nieuw parfum, dan voor een verzekering of maandverband, hoef ik niet uit te leggen.Alleen zou je toch verwachten dat de duur betaalde reclamemakers een beetje meer hun best deden.

Amira Tampons

Als je dan toch de mensen wilt irriteren, doe het dan goed. De oudere lezers kennen vast nog wel de reclame van Amira tampons, rond van boven logisch he! Inclusief met illustratie met lipstick op de spiegel. Nooit begrepen dat dat merk al jaren niet meer bestaat, want de naamsbekendheid staat bij na al die jaren nog altijd hoog genoteerd.

lees ook : over protocollen gesproken

like Like
22 antwoorden
  1. Reshma
    Reshma zegt:

    Ik zap altijd door (en 9 keert terug naar de zender om te kijken of de reclame al voorbij is) maar vaak mis ik dan een deel van wat ik aan het kijken was haha

    Beantwoorden
  2. Manon
    Manon zegt:

    Yes, ook ik irriteer me aan reclames! De reclames die tussen internetprogramma’s komen zijn nog veel erger, die hebben zooooo’n hard volume dat je bijna van je stoel valt van schrik. Vreselijk!

    Beantwoorden
  3. Laura
    Laura zegt:

    Wel, in de Nederlandse reclame ben ik niet echt thuis, maar ik hoor van mijn Nederlandse familieleden wel af en toe eens wat geklaag over bepaalde reclames. Hier in België word ik stilaan gek van de reclame van Trivago. ZOOOOOOOOOOOOOOO IRRITANT!

    Beantwoorden
  4. Lodi
    Lodi zegt:

    Oh ja wat een ergernis over sommige reclames zeg, ik ga altijd maar even iets doen tijdens de reclames, want ik erger me er ok zo aan, Al zitten er ook pareltjes tussen natuurlijk.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

:bye: 
:good: 
:negative:  
:scratch: 
:wacko:  
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose:  
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail:  
:-(  
:unsure:  
;-)