Het geheim van clickbait

,
Het geheim van clickbait

Clickbait is een term voor het verleiden van internetsurfers om ergens op te klikken. Dit gebeurt meestal met een misleidende kop of beschrijving. Het resultaat is dat de ingrediënten van een clickbait-artikel nooit de belofte van de eerste ‘verkoop’ waarmaken. Je zou het lokaas kunnen noemen, in visserstermen. De bedoeling is dat je toehapt, dat geeft de clickbait betekenis.

Er worden vaak emotionele woorden gebruikt om de aandacht op te wekken. Zoals een beroemdheid die zegt: ik ben geruïneerd. In het artikel komt dan bijvoorbeeld naar voren dat zijn haar slecht geknipt was.

We bespreken hoe clickbait betekenis ontneemt van de geloofwaardigheid van een website. Ook geven we tips hoe je clickbait etisch kunt toepassen.

Waar vind je clickbait?

Wanneer je op een clickbait-artikel klikt, staat het meestal vol met spamachtige advertenties. Deze  zijn belangrijker dan de ‘echte’ informatie die op de pagina wordt weergegeven. Clickbait is gebruikelijk in de resultaten van zoekmachines en op YouTube. Maar je vindt het ook verspreid over advertenties, sociale media, e-mail en meer.

Wat is het nut van clickbait?

Mensen gebruiken clickbait om weergaven te genereren en klikken te verzamelen. Vaker wel dan niet zullen websites die clickbait hosten inkomsten ontvangen van adverteerders. Hoe meer klikken ze krijgen, hoe meer mensen de advertenties zien en hoe meer geld de website ontvangt. Het is in het belang van deze websites om mensen naar deze artikelen te lokken.

Waarom werkt clickbait zo slecht?

Clickbait veroorzaakt wantrouwen. Vanuit cijfermatig oogpunt zal clickbait het bouncepercentage van een website verhogen. Kijkers kunnen terechtkomen op een clickbait-artikel of video. Maar als het niet is wat hen is beloofd, ondernemen ze geen actie zodra ze er zijn. Dus hoewel clickbait mogelijk uitsluitend werkt voor verkeer van beginnende clickers, zul je niet veel conversies of terugkerende bezoeken zien.

Gevolgen van clickbait op websites

Het gebruik van clickbait kan ook de SEO-ranking van jouw website schaden. Zoekmachines zijn slimmer geworden en kunnen nu het verschil zien tussen echte inhoud en clickbaity. Als je betrapt wordt, kan jouw ranking in zoekmachines kelderen.

Maar bovenal draagt het gebruik van clickbait bij aan desinformatie. De term ‘nepnieuws’ won aan populariteit sinds 2010, omdat het internetgebruik ertoe leidde dat het publiek niet-geverifieerde informatie ging geloven. Het is een onzeker landschap daarbuiten, en clickbait vertroebelt het water.

Hoe vaak komt clickbait voor?

Clickbait is schrikbarend gebruikelijk. Uit een onderzoek uit 2018 bleek dat ruim 30% van de content, onder de vlag van clickbait viel. Het was afkomstig van zowel betrouwbare als onbetrouwbare bronnen, dat maakt het alleen nog maar lastiger.

Waarom werkt clickbait?

Clickbait werkt om drie redenen, en als je erin trapt, hoef je je daar niet voor te schamen. Zo zitten onze hersenen in elkaar. Dit zijn de drie redenen waarom clickbait zo goed werkt:

  • Het wekt je nieuwsgierigheids: Clickbait belooft meestal schokkende of levensveranderende kennis. Dit krijgt je nooit als je erop klikt, maar de kop alleen al activeert jouw nieuwsgierigheid. Je wordt stiekem in de val gelokt.
  • Het belooft onmiddellijke voldoening: als je erop klikt, krijg je direct het antwoord.
  • Het triggert de angst om iets te missen.

Clickbait etisch toegepast: 7 tips

Je kunt clickbait ethisch gebruiken,. Hierbij 7 tips:

  1. Maak gebruik van nieuwsgierigheid, maar overdrijf niet. Vermijd onnauwkeurige claims en sensatie.
  2. Wees eerlijk tegen jouw lezers. Volgens Adobe kopen zeven op de tien klanten meer bij betrouwbare merken. Het is dus waarschijnlijker dat ze merken die ze niet vertrouwen in de steek laten. Door eerlijkheid heb je een grotere kans om ze te converteren.
  3. Gebruik cijfers in jouw koppen. Genummerde lijsten verbeteren ook de scanbaarheid en maken het voor lezers gemakkelijker om de inhoud te verwerken.
  4. Let op jouw gegevens. Wanneer je clickbait-koppen gebruikt, vergelijk deze dan met andere koppen en kijk welke beter presteren.
  5. Schrijf voor meer dan klikken. Een kop is slechts het begin. Wat er echt toe doet, is de kwaliteit van jouw inhoud als geheel.
  6. Neem emotionele triggers op in jouw koppen, omdat deze aanmoedigen om door te klikken. Woorden als ‘gratis’, ‘gemakkelijk’, ‘geheim’ of ‘nu’ creëren een psychologische reactie bij mensen en moedigen actie aan.
  7. Wees niet bang om gedurfde beweringen te doen. Zorg er echter voor dat je de beloften waarmaakt.

Vergeet niet dat het primaire doel van contentmarketing het creëren van boeiende inhoud is die waarde toevoegt voor jouw publiek. Je kunt clickbait-tactieken gebruiken om de aandacht te trekken. Je moet dit echter in evenwicht brengen met waardevolle inhoud.

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)