Creëer een sterk merk in 5 stappen

merk

Een sterk merk creëren, hoe doe je dat?

Het beginnen van een eigen bedrijf is voor velen een droom die werkelijkheid wordt, en bij een bedrijf, hoort natuurlijk een merknaam. Maar hoe kies je nu de juiste merknaam uit, waar moet je op letten en wat zijn echte do’s en dont’s? We vertellen het je graag!

1. Zorg voor een herkenbaar merk

Het kan ontzettend lastig zijn om een sterke merknaam te bedenken, dus laat ieder idee dat je hebt een strenge selectie passeren. Het eerste punt is de herkenbaarheid: een origineel merk is namelijk goed te herkennen door je doelgroep. Het lastige is dat dit niet altijd even logisch lijkt te zijn. Een omschrijvende merknaam is namelijk minder goed te herkennen dan een bedachte bedrijfsnaam. Start je bijvoorbeeld als freelance tekstschrijver, dan is ‘Linda’s freelance schrijfservice’ een minder makkelijk herkenbare (en vindbare) naam dan een verzonnen naam zoals bijvoorbeeld Coolblue, Amazon en Uber dat gedaan hebben. 

2. Kies een onderscheidende merknaam

De herkenbaarheid van jouw merknaam kan je ook een stukje onderscheiding ten opzichte van concurrenten bieden. Een term als ‘freelance tekstschrijver’ wordt zo vaak opgezocht op Google dat de concurrentie groot is en dat je doelgroep even zal moeten zoeken voordat ze jouw schrijfservice vinden. Een naam als Uber of Amazon zoals in het vorige voorbeeld zijn daarentegen makkelijker te onthouden én zullen sneller gevonden worden.

3. Voorkom verwarring met oudere merken

Zorg ervoor dat je merknaam niet teveel op andere, oudere merken lijkt. Op deze manier voorkom je verwarring en weet je zeker dat de doelgroep uiteindelijk op de juiste plek aankomt: jouw website. Je kunt dit controleren door jouw merknaam-idee eens in te tikken in Google, en te zien welke resultaten er naar voren komen. Lijkt je naam te veel op dat van een merk dat al langer bestaat (en hierdoor al een stukje top-of-mind awareness gewonnen heeft bij de doelgroep)? Dan kun je beter voor een andere optie kiezen.

4. Controleer of je merknaam beschikbaar is

Zodra je een goede merknaam gevonden hebt die aan al je criteria voldoet, is het tijd om je merknaam te checken en te zien of deze nog beschikbaar is. Je kunt online je merknaam checken en weet zo direct of je de naam wel of niet kunt gebruiken. 

5. Registreer het merk in de officiële registers

Vervolgens is het tijd om je merknaam in de officiële registers te zetten. Je merknaam registreren doe je gewoon online, en zorgt ervoor dat andere partijen jouw merknaam niet kunnen gebruiken. 

lees ook eens: betaalt jouw baas al mee aan je fiets

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)