Winkelstraat

Meer doen in minder tijd: zo word jij efficiënter

time management
Felice
Geschreven door Felice

We hebben het af en toe zo ontzettend druk. De baan, een studie, het huishouden en dan in veel gevallen ook nog kinderen (en man) in huis. De dagen lijken af en toe veel te kort voor al het werk wat nog verzet moet worden, en het liefste ploffen we gewoon op de bank en doen we helemaal niets. Hoe zorg je er nu voor dat jij het meeste uit je dag haalt, efficiënter wordt en hierdoor meer dingen op kunt pakken zonder jezelf gestrest te voelen? Met deze handige time management tips wordt het al een stuk makkelijker.

 

  1. Lees jezelf wijzer

Er zijn maar genoeg ervaringsverhalen, deskundigen, artikelen en cursussen te vinden op het internet waar je ontzettend veel verrijkende informatie uit kunt halen. Geestelijke groei is natuurlijk net zo belangrijk als het studeren voor een fijne baan. Volg een cursus time management van het effectieve werken, of een andere cursus die op dit moment goed voor je voelt. Je kan er alleen maar wijzer van worden!

 

  1. Ken je meest productieve uren

Iedereen heeft zo zijn eigen momenten op de dag waarop hij of zij productiever is dan gedurende de andere uren. Sta eens een aantal dagen wat vroeger op en kijk tussen welke uren op de dag jij het meest productief bent. Voor veel mensen zijn dit bijvoorbeeld de uren tussen vijf en acht uur ‘s ochtends. Plan de meest intense zaken op je doe-lijstje tijdens die uren, om alles uit je tijd te halen.

 

  1. Stel duidelijke doelen

Welke doelen wil jij bereiken binnen welke periode? Wanneer je jezelf duidelijke doelen stelt motiveer je jezelf op hetzelfde moment om hier iedere dag aan te werken.

 

  1. Motiveer jezelf iedere ochtend

Maak iedere dag jouw dag. Met het verkeerde been uit bed stappen is nu eenmaal niets meer dan een smoesje. Begin je ochtend energiek, vrolijk en vol positieve energie om de rest van de dag met net zoveel energie aan te kunnen pakken.

 

  1. Ken je prioriteiten

Weet waar je prioriteiten liggen en laat zaken met een lagere prioriteit af en toe gewoon even links liggen. Zorg dat je eerst alle zaken oppakt die een hoge prioriteit hebben, neem even rust, en kijk dan hoeveel tijd je nog hebt om de zaken met lagere prioriteit op te pakken. Lukt het vandaag niet, dan is morgen of overmorgen natuurlijk ook gewoon helemaal prima.

 

lees ook eens : druk bezig met niks doen

 

Like

Over de auteur

Felice

Felice

Geef een reactie