handdoek

Een vriendin van mij zei  vorig jaar, dat ze nu eens handdoeken ging kopen. Haar handdoeken waren al eeuwen oud, verwassen en vaal. En wat misschien nog wel belangrijker was: ze stamden nog uit een vorige relatie. Tijd voor Tapetenwechsel, om met Hillegard Knef te spreken.

Omdat gedeelde vreugd nu eenmaal altijd dubbele vreugd is, mocht ik mee genieten van zoektocht.
Eerst was de zoektocht vooral op kleur. Welke kleur of kleuren mochten haar badkamer opvrolijken?
Trendy kleuren of tijdloos wit? En mocht er een sierrand aanzitten? Hoe dik of dun moesten ze zijn? Hoe groot en hoe klein. En – ook niet onbelangrijk – wat moest dat kosten?

Na een tijdje hoorde ik er niks meer over. Tot het gesprek van de week op handdoeken kwam. Ze had een Exel bestand aangemaakt met daarin alle voors en tegens van de handdoeken die ze inmiddels had gezien en gevoeld.
Maar een handdoek had ze nog steeds niet gekocht. Niet eentje

Het deed mij denken aan een onderzoek dat ik jaren geleden heb gelezen…
Men had onderzocht hoe mensen te werk gingen als ze een nieuwe keuken kochten. Dat bleek op drie manieren te gaan:

1) mensen liepen naar een keukenzaak en kochten een keuken
2) mensen liepen ongeveer 3 keukenzaken af en namen dan een beslissing
3) mensen waren meer dan een jaar bezig met onderzoek: het beste gasfornuis, de beste knopjes voor de deurtjes.

Daarna werd gekeken in welke van deze drie groepen de meeste tevreden klanten zaten.
Je zou denken, die zitten in groep 3, die mensen hebben er het beste over nagedacht.
Mispoes! Deze groep was het meest ontevreden….die vonden dat ze nog beter hadden moeten zoeken, dat er nog meer mogelijkheden waren geweest om tot de ultieme keuken te komen…

Het meest gelukkig waren, juist ja: de mensen uit groep 2!

Dus: zoek niet te goed en vooral niet te lang…maak gewoon een keus. En wees er gelukkig mee.

lees ook eens : de wereld op zijn kop

Like
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye: 
:good: 
:negative:  
:scratch: 
:wacko:  
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose:   
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail:   
:-(     
:unsure:  
;-)