Hoe lang moet je je administratie bewaren? door Tineke van den Tillaart

administratie bewaren

Waarom en voor we moet je je adminstratie bewaren ?

Eind van het jaar is een mooi moment om je administratie op te ruimen. Maar voordat je de oud papierbak of de papiervernietiger klaar zet, moet je er wel voor zorgen dat de administratie op orde is.

    • [*]

Zijn alle rekeningen betaald of zijn de betalingen ingepland?

    • [*]

Zitten alle facturen in ordners of zijn ze opgeslagen in de juiste map op de computer?

Je kunt ordenen op jaar, maar ook op soort. Zelf gebruik ik aparte ordners om de aankoopbonnen te bewaren en daarnaast heb ik een ordner voor de lopende abonnementen, telefonie, internet, TV, gemeentelijke heffingen, autokosten e.d. De belastingaangiften bewaar ik weer in een andere ordner.

Maar wat is nu de bewaartermijn van een administratie?

Ben je ondernemer, dan heb je een bewaarplicht van ten minste 7 jaar voor alle administratie die te maken heeft met de bedrijfsvoering en je aangiften inkomstenbelasting. Ben je geen ondernemer, dan gelden onderstaande richtlijnen:

Altijd bewaren
Garantiebewijzen (met de aankoopbon) tot ze verlopen zijn. Ik loop jaarlijks mijn ordner met aankoopbonnen door en beoordeel wat weg kan, bijvoorbeeld omdat de garantietermijn verlopen is, of het betreffende artikel niet meer in mijn bezit is.
Verder bewaar je altijd de onvervangbare zaken zoals diploma’s, contracten, notarisstukken, medische documenten.

Belastinggegevens 5 jaar

Je bewaart alle gegevens die nodig zijn voor de belastingaangiften en het aanvragen van toeslagen. Dit zijn bankafschriften. Of digitaal bewaarde overzichten van alle rekeningen, salarisstroken, jaaropgaven. En aangiften inkomstenbelasting, aanslagen inkomstenbelasting. Bewaar ook beschikkingen betreffende de verschillende toeslagen, rekeningen van aftrekbare kosten. Zoals betaalde hypotheekrente, ziektekosten, verbouwingskosten, studiekosten, reiskosten. Denk ook om: gegevens over leningen, de WOZ waarde van je woning e.d. heb je uitstel aangevraagd om aangifte te doen, dan wordt de bewaartermijn verlengd met de maanden van het uitstel.

Telecommunicatie 1 jaar
Je bewaart de overeenkomst met de telefoonaanbieder, het kabelabonnement en/of internetabonnement, en de rekeningen hiervoor. Ook de bevestiging van een aanbieder van de opzegging van een abonnement bewaar je een jaar.

Bewaren, maar steeds vervangen door de meest actuele
Polissen van verzekeringen, polisvoorwaarden, lidmaatschappen.Abonnementen.pensioenoverzichten, waarde overzichten. Overeenkomsten, aanslagen voor gemeentelijke heffingen en waterschapsheffingen, jaaroverzichten van energieleveranciers e.d.

Wanneer je aan het eind van elk jaar even tijd vrij maakt om door je administratie heen te lopen. En weggooit wat niet meer bewaard hoeft te worden, houd je de mappen overzichtelijk. Het voordeel is dat je ook gemakkelijk stukken terug kunt vinden als dat nodig is.

Hoeveel mappen heb jij in gebruik om je administratie te bewaren?

Wil jij meer tips om inzicht in je financiële situatie en grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, kijk dan op www.budgetcoachnieuwegein.nl

Tineke van den Tillaart
BudgetCoachNieuwegein

lees ook:wat is het doel van zakgeld geven

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)