17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #68932
    Profielfoto van: AnoniemAnoniem
    Inactief

    Ik ben Sjoukje samen met mijn man Peter wonen wij sinds 28 mei 50 km noorden van het plaatsje Neiden in Finland.
    Wij hebben elkaar leren kennen bij de marine waar wij alle bij hebben gewerkt (nu afgezwaaid ) . toen we nog in Nederland
    woonden, woonde wij in Amstelveen, Wij zijn enorme natuur liefhebbers, en liefhebbers van ruimte en rust, ondanks dat wij voor onze
    werk veel de wereld hebben rond gezworven, hebben wij prive tijdens onze verloven ook veel rond gezworven, om dat wij beiden een zwak hebben voor de rust stilte en natuur en het noordelijk halfrond ( het gebied boven de poolcirkel), vanwege zijn prachtige natuur enorme rust en stilte.
    Ongeveer 5/6 jaar geleden tijdens een rondreis door Alaska ontstond bij ons de vraag wat gaan wij doen na dat wij zijn afgezwaaid, toen hebben we het idee opgepakt om Nederland te gaan verlaten en ergens boven de poolcirkel in de wildernis te gaan wonen. We hebben toen flink veel uit gezocht welke kant gaan we op wat zijn onze wensen toen besloten om te gaan zoeken in Scandinavie we hadden niet veel wensen een huis met een geldig adres water en elektra liefst in het bos vlak bij water. Zijn toen op zoek gegaan naar een leuke woon lokatie we hebben rond gekeken in Noorwegen, zweden en Finland, diverse lokaties bezocht en veel afgewezen, 3 jaar geleden stuiten wij op een hele mooie lokatie midden in de natuur en een bij voorkomend voordeel was erg afgelegen dichtst bij zijnde buren ongeveer 35 km verder op het is maar bereikbaar met de auto via 1 onverharde weg deze is in de winter totaal onbegaanbaar, het huisje op zich was totaal niets erg verwaarloost, het ging meer om de grond die verkocht werd inclusief stroom en water voorziening. Uiteindelijk hebben we het gekocht huisje eraf laten slopen, en er een mooie bush cabin er neer laten zetten. Binnen 1 jaar was alles klaar daarna om dat wij nog werkten daar heen geweest met vakantie. Oktober vorig jaar zijn wij bij de bij de marine afgezwaaid ( man ging met pensioen en ik stopte ), vervolgens huis in Amstelveen te koop gezet, deze is in April verkocht, verhuizing geregeld en nu wonen wij met heel veel plezier hier.

    #89538
    Profielfoto van: PoehPoeh
    Deelnemer

    Hallo Sjoukje uit Finland. Welkom van Poeh uit Holland. :grote_grijns:

    Is er een speciale reden dat je 35 kilometer van je eerste buren verwijderd zou willen wonen? Ik moet er niet aan denken namelijk.

    #89539
    Profielfoto van: IreneIrene
    Moderator

    Welkom op VP Sjoukje. Finland is geen verkeerd land om te wonen denk ik (al ben ik er nog nooit geweest) Ik zou er trouwens niet aan moeten denken zo afgelegen te moeten wonen, maar iedereen is anders gelukkig :)

    #89558

    Hallo Sjoukje uit Finland. Welkom van Poeh uit Holland. :grote_grijns:

    Is er een speciale reden dat je 35 kilometer van je eerste buren verwijderd zou willen wonen? Ik moet er niet aan denken namelijk.

    Ja we wilden helemaal weg van de mensheid, die elkaar steeds meer en meer het licht in de ogen niet gunnen, en helemaal compleet en heel dicht bij de natuur gaan leven.

    #89568
    Profielfoto van: AnoniemAnoniem
    Inactief

    Welkom.

    Vriendin van mij heeft ook bij de Marine gezeten en daar haar man leren kennen.

    #89575
    Profielfoto van: PukPuk
    Deelnemer

    Hallo Sjoukje welkom op vp, ehh je zoekt toch een beetje mensheid merk ik?

    #89586
    Profielfoto van: AnoniemAnoniem
    Inactief

    Welkom op vp

    #89594

    Hallo Sjoukje welkom op vp, ehh je zoekt toch een beetje mensheid merk ik?

    Nou heb al mijn abbonementen opgezegd alleen de abbo van mijn tablet kon niet eerder dan september, deze stopt dan ook en heb dan geen internet meer. Facebook etc had ik al weg gedaan, wilde nog wat doen met mijn blog op viva die ik daar jaren heb gehad ( laatste 1,5 jaar niets aan gedaan ) maar kan niet inloggen daar krijg steeds error404 dan laat ik dat maar. Deze forum kende ik ook dus dacht ik dan maar ff mijn laatste internet druppels hier maar een beetje spanderen en dan de stekker er uit en nooit geen internet meer. Op deze manier neem ik stap voor stap totale afstand van de mensheid, alleen wij zijn helaas niet 100% zelf voor ziend moeten nog wel eens in de 3 week boodschappen doen, en mensen zien, als dat ook kon weg blijven graag.

    #89595
    Profielfoto van: IreneIrene
    Moderator

    Het lijkt me echt vreselijk, maar ik wens je alle goeds.

    #89596
    Profielfoto van: Felice VeenmanFelice Veenman
    Sleutelbeheerder

    het lijkt mij niet gemakkelijk en ook wel eenzaam…heus niet de hele wereld is slecht…

    #89610
    Profielfoto van: PoehPoeh
    Deelnemer

    Nou heb al mijn abbonementen opgezegd alleen de abbo van mijn tablet kon niet eerder dan september, deze stopt dan ook en heb dan geen internet meer. Facebook etc had ik al weg gedaan, wilde nog wat doen met mijn blog op viva die ik daar jaren heb gehad ( laatste 1,5 jaar niets aan gedaan ) maar kan niet inloggen daar krijg steeds error404 dan laat ik dat maar. Deze forum kende ik ook dus dacht ik dan maar ff mijn laatste internet druppels hier maar een beetje spanderen en dan de stekker er uit en nooit geen internet meer. Op deze manier neem ik stap voor stap totale afstand van de mensheid, alleen wij zijn helaas niet 100% zelf voor ziend moeten nog wel eens in de 3 week boodschappen doen, en mensen zien, als dat ook kon weg blijven graag.

    Je man is gepensioneerd, en jij nog niet, maar je zult ook wel tegen je pensioen aanzitten denk ik? Hoe moet het dan als je een dokter nodig hebt, of anderssoortige hulp? Stel dat je man ziek is en jij breekt een been, hoe kom je dan aan voedsel en aan hulp?

    #89613
    Profielfoto van: PukPuk
    Deelnemer

    Sjoukje58 kom maar gewoon gezellig t/m sept posten op VP!

    #89622
    Profielfoto van: PoehPoeh
    Deelnemer

    Ja tuurlijk ook wat Puk zegt he. Doe gezellig nog ff mee alsjeblieft :roos:

    #89624
    Profielfoto van: Felice VeenmanFelice Veenman
    Sleutelbeheerder

    daar sluit ik m evan harte bij aan!!

    #89628

    Om dit tedoen moet je heel veel ervaring hebben, we hebben veel geleerd de afgelopen 25 jaar dat wij backpakten door Scandinavie, Noord canada en Alaska, veel geleerd van de bush mensen die er wonen ( voornamelijk Alaska )en de Inuits. Om op deze mannier in de natuur te leven heb je totaal niets aan de protocollen in de menselijke beschaving, de wetten en protocollen zijn in de bush extreem anders dan in de bewoonde werend wel harder meer stukken relaxter en onbezorgder, zoals jij misschien wel eens een tocht door het bos maakt dan ben jij er te gast, maar wij willen geen gast zijn maar medebewoner en dan heb jij je te houden aan de protocollen van de natuur en dieren, en je dient je aan hun aan te passen, zij niet aan jou om een voorbeeld te noemen, hier heb je veel oa vossen en wolfen, heb jij wel eens een wolf of vos in een spijkerbroek gezien , ik niet zij hebben een vacht en daar dien ik mij bij aan te passen, daarom ben ik dan ook gepaste kleding aan het maken die daar aan voldoet, als ik straks mijn pak klaar heb en ik er net zo als hun uit zie zullen ze mij accepteren als een van hun dat ik een mede bewoner ben en er net zo als hun uit zie met een harige vacht, daar voor hebben andere dieren moeten sterven en hun vacht af moeten staan aan mij maar deze dieren zijn niet gestorven nee zij leven voort in mij, en dat ik me steeds meer afsluit van de menselijke beschaving en hun protocollen zal ik steeds meer naar de dieren toe groeien en langzaam maar zeker er zelf ook een wordt ( soort van ) om dat ik alles steeds beter begin te begrijpen zal het leven als dit steeds makkelijker worden en van zelfsprekener en zal de natuur mij uiteindelijk helpen in dit leven waar door ik zonder veel problemen rond kom. Om in leven te blijven neem ik van de natuur maar alleen wat nodig is en meer niet, maar accepteer ook dat als de natuur mij nodig heeft om in leven te blijven dat ik mij dan ook moet geven.
    Voor de rest wij hebben een zorg verzekering iets duurder dan de basis in nl maar kompleet zonder aanvullende pakketten dat kent men niet. We hebben op 4 km afstand een grote open vlakte waar helikopters van natuurbeheer wel eens landen, hier landt dan ook de trauma helikopter voor ons 9 is binnen 20 minuten hier ), we hebben verplicht een speciale brandcard s’zomers op luchtbanden voor achter de quad en s’winters met ski’s voor achter de sneeuwscooter. Openbare doorgaande weg is hier 18 km vandaan is alleen te bereiken met een smalle gravelpad is ,onze auto kan er bijna niet over , deze staat vlak bij de weg in een schuur die ook bij ons huis hoort, daar tussen pendelen ( als het nodig is ) met de sneeuwscooter of quad daar vandaan vertrekken wij ook voor de boodschappen 50 km verder op, hebben een grote verwarmde kas ( onze huis heeft geen verwarming ed daar moet onze vacht kleding zijn werk doen ) we kweken zelf groente in de kas. Communicatie we hebben gsm dekking en een telefoon die staat altijd opgeladen maar wel uit in de kamer verder hebben wij een mobilofoon met antenne op de schoorsteen ,staat ook op uit alleen als we echt nodig is mogen we het gebruiken daar mee kunnen we ook kontakt leggen met de hulpdienst hebben ( ook verplicht ) ook een zeer uitgebreide medische kist in huis met engelse handleiding welke ook verplicht is.

    #89632
    Profielfoto van: AnoniemAnoniem
    Inactief

    Interessant om te lezen.
    Dank je ervoor.
    Je moet er echt wel voor in de wieg gelegd zijn…..

    #68933
    Profielfoto van: PukPuk
    Deelnemer

    who veel letters….ik lees wanneer er tijd & rust is…..oki.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.