uitstellen

Blijf jij vervelende klussen ook uitstellen? En heb jij ook het gevoel dat ze steeds vervelender worden? Ik vind ramen zemen bijvoorbeeld een vervelende klus die ik graag voor me uit schuif. Als ik deze klus uiteindelijk gedaan heb, geeft dat veel ruimte in mijn hoofd!
Maar misschien zie jij er wel tegenop om je administratie op orde te brengen?
Wil je een goed overzicht van je inkomsten en uitgaven?
Wil je geld overhouden in plaats van je zorgen maken
of alle rekeningen wel betaald kunnen worden?
Blijf je het uitstellen om je administratie op orde te brengen?

Hoe kun je dit uitstelgedrag omzetten in ACTIE?

​Je mag met iets gemakkelijk beginnen
Verzamel de bankafschriften van drie volledige maanden of download de gegevens vanaf de website van je bank. Pak pen en papier of open Excel op je computer.

​Hou het simpel, begin met het noteren van je inkomsten en uitgaven

1. Noteer al je inkomsten zoals nettoloon, voorlopige teruggave inkomstenbelasting, huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag en alimentatie.

2. Noteer de bedragen die afgeschreven zijn voor de huur of hypotheek, servicekosten, energie, water, verzekeringen, vaste telefoon, mobiele telefoon, TV, internet, gemeentelijke heffingen en afbetalingen. Dit zijn vaak automatische afschrijvingen die elke maand hetzelfde zijn. Als de bedragen in deze maanden niet hetzelfde zijn, maar niet veel van elkaar verschillen, kan het gemiddelde bedrag berekend worden. Een voorbeeld hiervan zijn de telefoonabonnementen.

3. Bedragen die in de ene maand wel en in de andere maand niet worden afgeschreven, kunnen wijzen op uitgaven die je één keer per jaar doet. Een voorbeeld hiervan zijn premies voor je verzekeringen of de gemeentelijke heffingen. Je kunt deze bedragen omrekenen naar maandbedragen.

4. Noteer de bedragen die je uitgegeven hebt voor de boodschappen, vervoer en niet vergoede ziektekosten en bereken het gemiddelde per maand.

5. Je kunt zelf de lijst uitbreiden met vaste uitgaven die voor jou tot de noodzakelijke uitgaven behoren. Bijvoorbeeld een abonnement op de sportschool, tijdschrift, krant, studie enz.

Resultaat

Als je deze bedragen per maand bij elkaar optelt, heb je de inkomsten en de strikt noodzakelijke vaste uitgaven per maand berekend voor eten, drinken, wonen, telecommunicatie en abonnementen. Het beeld wordt nauwkeuriger als je deze uitgaven over meer maanden in kaart brengt.

Vervolgstappen
Naast de vaste uitgaven heb je variabele uitgaven. Dit zijn uitgaven voor bijvoorbeeld kleding en schoenen, cadeaus, persoonlijke verzorging (kapper, schoonheidsspecialiste, contactlenzen e.d.), uitgaan, onderhoud huis en tuin en vervanging apparatuur. Hoe uitgebreider je het overzicht maakt, des te meer overzicht je krijgt over je uitgaven.
Variabele inkomsten zijn vakantiegeld, eindejaarsuitkering en definitieve teruggave inkomstenbelasting.
Je hoeft natuurlijk niet alles achter elkaar te doen. Neem een pauze tussendoor of plan een dag in je agenda dat je er mee verder gaat.

Totaaloverzicht
Bij mijn klanten begin ik altijd met het maken van een maandoverzicht van de gemiddelde inkomsten en uitgaven. Daarna maak ik een jaaroverzicht, waarbij bedragen worden ingevuld in de maand waarin ze worden ontvangen of betaald. Dus het vakantiegeld staat bij de inkomsten in mei. Met een jaaroverzicht zie je direct wat voor jou de dure maanden zijn, zodat je daar rekening mee kunt houden!

Heb jij een goed overzicht van je inkomsten en uitgaven of ga je nu in ACTIE komen om een goed overzicht te maken?

Wil jij tips om inzicht in je financiële situatie en grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, kijk dan op www.budgetcoachnieuwegein.nl

Tineke van den Tillaart
BudgetCoachNieuwegein

lees ook: Druk bezig met niks doen

Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye: 
:good: 
:negative:  
:scratch: 
:wacko:  
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose:   
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail:   
:-(     
:unsure:  
;-)