1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #142493
    Profielfoto van: Felice VeenmanFelice Veenman
    Sleutelbeheerder

    Mommy
    13-04-11, 18:06
    Mijn donkere was stinkt als het uit de wasmachine komt. Witte was ruikt heerlijk, rode was ruikt ook normaal, maar de donkere meurt ontzettend!
    Ook als het heet gewassen wordt (60 graden).
    Als de was daarna droog is stinkt het helemaal. Je kunt het echt niet meer dragen.

    Eens in de week/ om de week draaien we een witte was op 90 graden.

    Heeft iemand een idee wat het is en wat ik er aan kan doen?
    Sasha85
    13-04-11, 18:47
    Gebruik je ??n bepaald wasmiddel of meerdere? Misschien kan het daaraan liggen?
    Mommy
    13-04-11, 19:03
    Verschillende wasmiddelen, maar net in welke winkel we zijn.
    mama_van_5
    13-04-11, 19:04
    hier hetzelfde dus geen tip. :dry::dry::dunno:
    Ziggy
    13-04-11, 19:30
    Wat toevallig Mommy, ik heb dat ook met mijn zwarte was. Dacht eerst dat het aan een B-merk zwart wasmiddel was, maar een A-merk is ook niet een echte verbetering. Het ruikt gewoon muf als het de machine uitkomt, ook na gebruik van wasverzachter. :unsure:

    Wacht dus ook met smart op tips. ???
    Bloemetje
    13-04-11, 19:36
    Al eens geprobeerd om een lege wasmachine met een fles schoonmaakazijn te draaien op 60 graden?

    Op die manier spoel je je wasmachine ook schoon en azijn wil vaak helpen tegen luchtjes.
    Mommy
    13-04-11, 19:47
    Dat heb ik wel eens geprobeerd (lang geleden), maar dat helpt volgens mij maar voor 1 was. Daarna is het weer terug.
    meduza
    13-04-11, 19:49
    Bloemetje , giet je dan gewoon de hele fles azijn leeg in het waspoeder bakje ??
    Bloemetje
    13-04-11, 19:52
    Ja… deels in het wasmiddelbakje en deels direct in de trommel.

    Wat ook helpt is het hele wasmiddelbakje uit je machine te halen en eens goed schoon te maken. Daar ontstaat schimmel in en dat is niet zo hygienisch, net als eens met een lapje met schoonmaakazijn of allesreiniger door het rubberen machet gaan waar het deurtje dicht gaat. Ook daar verzamelt zich vet, vuil, wasmiddelresten en kalk.
    Mommy
    13-04-11, 19:55
    Ik denk dat ik morgen eens een schoonmaakdagje voor de wasmachine ga houden…
    Zitten er verder nog filters of afvoerdingetjes in wat ik schoon zou kunnen maken?
    Bloemetje
    13-04-11, 19:59
    Bij mij zit er rechtsonder nog een klepje met een filter maar daar vind ik normaal alleen spijkers en stenen. Dat maak ik in ieder geval alleen open en schoon als mijn wasmachine in staking is (leuk he kinderen die alles in broek en jaszakken stoppen en mama die heel af en toe een zak overslaat met controleren voor het het wasmachine ingaat).
    meduza
    13-04-11, 20:03
    Dankje Bloemetje, dat van de bakjes en de rubberen ring dat doe ik al wel. En de filter onderin, ik heb een draai knop onder aan de wasmachine , achter een klep en als je die open draait en eruit trekt dan zie je een filter. Leg wel eerst handoeken neer want bij mij komt er vaak wat water mee.
    Mommy
    13-04-11, 20:05
    Ik ga morgen op jacht! Zal wel veel geld vinden denk ik :laugh:
    relmuisje
    13-04-11, 20:57
    Al eens geprobeerd om een lege wasmachine met een fles schoonmaakazijn te draaien op 60 graden?

    Op die manier spoel je je wasmachine ook schoon en azijn wil vaak helpen tegen luchtjes.

    Nuttige tip,die wist ik niet maar kan hem ook goed gebruiken.
    Von
    13-04-11, 20:57
    Die ring inderdaad, trek die voor de lol eens een stukje opzij………………. brrrr
    relmuisje
    13-04-11, 21:02
    Maar droogt die rubbere ring dan niet uit met azijn vraag ik me nu af?
    en moet je dan de machine laten draaien met heet,warm of koud water.
    Bloemetje
    13-04-11, 21:15
    Ik draai hem op 60 graden met schoonmaakazijn…. en hier rammelt het wasmachine minimaal 10 keer per week (we zijn met 5) dus echt kans om uit te drogen krijgt die ring niet.
    mama_van_5
    13-04-11, 21:22
    dat heb ik laatst allemaal gedaan, eerst eens bleek erin gegooid, daarna een halve fles azijn, anders stinkt alles naar bleek. ;)

    na 1 wasbeurt was de geur weer terug, toen in de winkel een fles speciale wasmachinereinger gehaald, en na 1 wasbeurt weer stinken. Zelfs 90 graden met citroen hielp niets. dus ik ben eerlijk gezegd een beetje uitgepuzzeld. tips dus nog welkom! En wasmachine staat hier ook weinig stil ::hypocrite::
    Mommy
    14-04-11, 10:19
    Ik ben toch wel blij dat meer mensen er last van hebben. Vreemd dat het alleen met de donkere was is. Hoe zou dat komen? :dunno:
    Bloemetje
    14-04-11, 10:33
    Geen idee? Misschien omdat je die donkere was niet op 60 graden doet en vaak met vloeibaar wasmiddel? Dat het daar aan ligt?
    Mommy
    14-04-11, 10:37
    Ik was alles met vloeibaar. En heb ook een tijd alles met poeder gewassen, maar dat hielp ook niet.
    Soms was ik donker ook op 60 graden, dan stinkt het ook. Het is ook echt alleen de heel donkere was. De gewone bonte ruikt soms een beetje, maar meestal niet.
    franske
    14-04-11, 11:09
    Bij mijn oude wasmachine wist ik waar die zat, dat filter, maar nu..:blink: Toch eens zoeken.
    En ja, de zwarte was ruikt inderdaad wat muf in vergelijking met de witte. Was me nooit zo opgevallen, maar nu je het zegt…
    Sasha85
    14-04-11, 11:20
    Is mij ook nog nooit opgevallen, zal er eens op letten als ik weer ga wassen deze week.
    renee*
    14-04-11, 11:20
    Misschien vinden jullie hier op deze link een oplossing en ook hoe en wat de stank veroorzaker is.

    franske
    14-04-11, 11:25
    O goed zeg, kende dit nog niet.

    14-04-11, 13:20
    Mijn zwarte was ruikt altijd lekker schoon.
    Maar ik gebruik gewoon color waspoeder en niet speciale zwarte was poeder.
    Daarbij was ik alleen op 30graden en dan ook nog de fijne was stand, dit omdat 90% van mijn kleding eigenlijk op handwas gewassen moet worden, maar dat vind ik teveel werk::hypocrite:: En fijne was 30 graden gaat prima, krimt niet en de kleur blijft zwart.
    pinkpanter
    14-04-11, 16:20
    Zou niet iets met de kleur te maken hebben?
    Donkere was heeft een ander kleur bad gehad?

    Tis trouwens sowieso beter om waspoeder te gebruiken dan vloeibaar, voor het behoud van je machine
    (van vloeibaar kan je vetluis in je machine krijgen)
    Mommy
    14-04-11, 16:34
    vetluis?? :unsure: Klinkt echt smerig! Wat is dat?
    Mommy
    14-04-11, 16:36
    We zijn bezig met de schoonmaak van de wasmachine. Hebben hem nu op 90 graden draaien met een ontvettingsmiddel ofzo.
    Denk dat ie zo wel klaar is. Zal nog even googlen waar de filter moet zitten, want die kunnen we nog niet ontdekken :blush:
    pinkpanter
    14-04-11, 18:29
    vetluis?? :unsure: Klinkt echt smerig! Wat is dat?

    Klinkt smerig
    maar vetluis ontstaat door vloeibaar wasmiddel
    Poeder kan ouderwets zijn, maar is beter voor de machine

    Hopelijk is je machine straks schoon en geen geurtjes meer
    Mommy
    14-04-11, 18:37
    Ik heb even gegoogled, maar vetluis komt dus door huidschilfers, haren en cremes e.d.
    Een broedplaats voor bacteri?n.
    mamsvan2
    14-04-11, 19:08
    lekker smakelijk, ik gebruik wisselen vloeibaar en dan poeder, nu heb ik vloeibaar omdat toen het allemaal weer op was. de poederdozen mij iets te duur waren :laugh:

    maar ik was helaas in een gezamenlijk wasmachine. (voor de hele flat hebben we een grote jumbo wasmachine beneden.
    maar ik heb weleens gehad dat mijn donkere was vies rook. maar niet altijd
    pinkpanter
    15-04-11, 19:56
    Mommy, kijk hier even: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=26947
    Mommy
    15-04-11, 20:34
    Ik heb alles geprobeerd. We hebben de filter schoongemaakt (kwam idd vies water uit), we hebben het bakje waar het wasmiddel in gaat schoongemaakt, de rubberen ring. We hebben een ontvettingsmiddel door de wasmachine gegooid en laten draaien op 90 graden. Daarna een witte was op 90 graden gedraaid. Vandaag een donkere was gedraaid op 60 graden. Het zwarte goed ruikt nog steeds niet zo lekker als de rest. Het stinkt niet, maar het lekkere luchtje zit er niet aan. :dunno:
    July
    15-04-11, 20:37
    Misschien ligt het aan de verfstoffen die gebruikt worden voor donkere kleding. Die kunnen heel anders ruiken dan lichte kleuren.
    Donkere kleding geeft ook vaak veel langer af dan bonte kleding. Wie weet is er meer kleurstof nodig om het niet te snel te laten vervagen. (Ik roep maar wat.)
    Wel balen dat je je lekkere luchtje mist.
    renee*
    15-04-11, 20:47
    De vetluis kan mijn inziens niet ontstaan door vloeibaar wasmiddel.

    Ik heb mijn 2de wasmachine 10 jaar mee gedaan ( toen met 4 kids ) en altijd vloeibaar gebruikt,
    maar nooit last van gehad.

    Moet wel zeggen dat ik destijds katoenen luiers had,dus om de dag een witte was op 95 graden
    en nu met huidige machine weer om de dag een witte was van 95 graden.

    Misschien dat het hem daarin zit, dat ik zo vaak 95 graden was draait
    Mommy
    15-04-11, 20:59
    Wij draaien zeker 1 x per week een was op 90 graden, want we dragen allebei witte overhemden op ons werk.
    Maar voorheen draaide ik ze op 60 graden. Die 90 graden is van het laatste jaar denk ik.

    Ik denk wel dat het met kleurstoffen te maken heeft, maar ik hoop dat het zo blijft zoals het nu is. (het liefst nog beter)
    Mommy
    15-04-11, 21:02
    maar kunnen jullie eens aan je donkere was ruiken? En dan bijv. als je een gemengde was draait, bijv. een grijze joggingbroek en een zwart shirt. Die grijze joggingbroek ruikt veel lekkerder dan dat shirt. Zit daar bij jullie ook verschil tussen in geur?
    July
    15-04-11, 21:05
    Heb je ook op de stoffen gelet?
    Katoen heeft een andere geur dan kunstvezels. (Alle poly-stoffen.) Ook viscose ruikt weer anders.
    Mommy
    15-04-11, 21:11
    Is gewoon katoen, maar natuurlijk wel andere samenstelling. Ik weet dat rekbare stoffen ook anders ruiken, maar 100% katoen stinkt ook erg hoor als het zwart is.
    renee*
    15-04-11, 22:01
    maar kunnen jullie eens aan je donkere was ruiken? En dan bijv. als je een gemengde was draait, bijv. een grijze joggingbroek en een zwart shirt. Die grijze joggingbroek ruikt veel lekkerder dan dat shirt. Zit daar bij jullie ook verschil tussen in geur?

    Ik zal dat eens doen en zalier verslag van doen.
    Mommy
    15-04-11, 22:04
    Bedankt dat je het wilt doen hoor! Ik ben benieuwd :laugh:
    pinkpanter
    16-04-11, 03:52
    De vetluis kan mijn inziens niet ontstaan door vloeibaar wasmiddel.

    En toch is het zo
    Houdt niet dat het bij elke machine gebeurt natuurlijk maar het komt wel van de vloeibaren wasmiddelen

    En denk wel dat vaak op 90 graden wassen de machine schoner houdt dan alleen op lagere temperaturen
    mama_van_5
    16-04-11, 07:21
    ja ik heb dat ook gelezen. dat vloeibaar slecht is voor je machine. Net als wassen op lage temperaturen.
    Aangeraden word regelmatig op 90 graden te wassen, of te spoelen met azijn.

    Ik heb de laatste dagen mijn donkere was op 60 graden gewassen, kijken of het dan ook stonk, maar dan ruikt het wel beter. volgens mij.:unsure:
    renee*
    16-04-11, 08:37
    Omdat het bij mij nog nooit overkomen is ,
    als volgt was ik:

    ik gebruik altijd maar de halve dosering van wasmiddel en doe bijna geen korte draaien,
    dit ivm te weinig water voor spoeling.
    Daarnaast dan veel kookwassen, die automatisch veel spoelingen heben.

    Er zijn tegenwoordig machines die minimaal water gebruik hebben, maar juist dat weinig water gebruik
    maakt dat de machine niet goed gespoelt word en zeepresten achter blijven.

    Ik zou wel voorzichtig zijn met soda ivm aantasting van aluminium van je machine.

    Je zou beter eens bij de fabrikant kunnen informeren hoe je je machine schoon kunt krijgen en dan minder waspoeder gaan gebruiken en eventueel extra spoeling doen om vetluis te voorkomen.
    mama_van_5
    16-04-11, 08:43
    ja, weinig waspoeder gebruik ik ook. Als ik het vergelijk met mijn ouders gebruik ik zeker de helft. Ik heb vroeger ooit eens een schepje van mijn schoonmoeder gehad. dat schepje 2x vullen was het schepje wat standaard bij de waspoederdoos zat, en zelfs die hoefde ik volgens haar maar voor een deel te vullen. dus dat doe ik al jaren.

    extra spoelen zou dus een idee kunnen zijn? :unsure:
    Pride
    16-04-11, 08:52
    Als mijn was stinkt dan heb ik het net te lang in de wasmachine gelaten.
    Bv ik zet hem s.morgens aan en ik kom s,middags thuis dan moet ik direkt de was in de droogtrommel gooien.
    Verder doe ik behoorlijk wat zeeppoeder erin, omdat ik niet geloof in kleine doseringen.
    gewoon lekker ruim, lekker geurig en niet te knieperig.
    Misschien zou je een lavendel buideltje erbij in kunnen gooien of , lekkere wasverzachter.
    mama_van_5
    16-04-11, 08:55
    Als mijn was stinkt dan heb ik het net te lang in de wasmachine gelaten.
    Bv ik zet hem s.morgens aan en ik kom s,middags thuis dan moet ik direkt de was in de droogtrommel gooien.
    Verder doe ik behoorlijk wat zeeppoeder erin, omdat ik niet geloof in kleine doseringen.
    gewoon lekker ruim, lekker geurig en niet te knieperig.
    Misschien zou je een lavendel buideltje erbij in kunnen gooien of , lekkere wasverzachter.

    meer waspoeder helpt zeker niet, dat heb ik ook wel eens gedaan, maar dat hielp niet. en wasverzachter koop ik gewoon de goedkopere merken, die niet zo extreem ruiken. en daar gooi ik dus ook wat van in ;)

    lavendel buideltje? in de droger zeker?:unsure:
    Pride
    16-04-11, 09:00
    meer waspoeder helpt zeker niet, dat heb ik ook wel eens gedaan, maar dat hielp niet. en wasverzachter koop ik gewoon de goedkopere merken, die niet zo extreem ruiken. en daar gooi ik dus ook wat van in ;)

    lavendel buideltje? in de droger zeker?:unsure:

    ja maar je kan ze tegenwoordig ook krijgen voor de wasmachine. Heb het ergens gezien maar weet niet meer welke winkel/ Blokker of kruidvat zal het wel geweest zijn.
    Net zulke dingen die je in je stofzuiger kan doen.
    mama_van_5
    16-04-11, 09:07
    ow, ga ik eens naar zoeken. thnx voor de tip.
    16-04-11, 09:09
    Mijn was ruik altijd naar de waspoeder, tenminste als je maar wisselt van merk en guer.

    Als ik in de aanbieding koop voor 2 maanden tegelijk dan ruik je de geur haast niet meer, omdat ik eraan gewend raak.
    Pride
    16-04-11, 09:21
    ow, ga ik eens naar zoeken. thnx voor de tip.
    heb even gekeken maar de wasbuideltjes van robijn zijn het.
    je kan ze in de wasmachine doen en ook in de droger.
    Daarnaast zijn er nog andere vloeibare varianten verkrijgbaar.
    Mommy
    16-04-11, 09:23
    Bedankt voor alle reacties! De wasmachine draait nu met azijn. We waren er trouwens laatst al achter dat we ws ook te weinig water gebruikten. (de bespaarstand). Die hebben we inmiddels afgeschaft ;) Na de azijnbeurt gooi ik er weer een donkere was in. Ik ben benieuwd hoe het er dan uit komt.
    Lioness
    16-04-11, 10:29
    Als ik het zo lees heb ik gewoon mazzel dat mijn zwarte was niet stinkt:)

    Ik was altijd op 30 graden, altijd met waspoeder. Alleen handdoeken krijgen wasverzachter erbij.
    En mijn zwarte was ruikt net zo lekker als mijn witte was.
    1 keer in de maand was ik de dekkentjes van de beesten, die gaan eerst een rondje met azijn en op 90 graden, daarna nog eens een rondje met waspoeder.
    De 1e ronde met azijn zorgt ervoor dat de beesten geur eruit komt en het 2e rondje is om het dan weer lekker te laten ruiken want die azijn geur, bah;)
    Maar de machine staat dus nooit leeg met azijn te draaien.
    Extra spoelen doe ik ook niet aan. Wel word er standaard extra gecentrifugeerd, zodat het lekker opgehangen kan worden boven de trap en niet in de droger hoeft.
    En als je dan van buiten naar binnen gaat komt de heerlijk waspoeder lucht je al tegemoed, of er nu zwarte kleren of witte kleren hangen.
    Ow en de machine is 6,5 jaar oud.
    Mommy
    16-04-11, 10:39
    Onze machine is al 10 jaar oud hoor, maar het is wel een Bosch. En we hebben geen droger, misschien ligt het daar aan?
    renee*
    16-04-11, 10:46
    Onze machine is al 10 jaar oud hoor, maar het is wel een Bosch. En we hebben geen droger, misschien ligt het daar aan?

    Nee hoor, hier gaat geen enkele stuk groot wasgoed in de droger,
    alleen sokken en ondergoed.
    pinkpanter
    16-04-11, 15:46
    Als ik in de aanbieding koop voor 2 maanden tegelijk dan ruik je de geur haast niet meer, omdat ik eraan gewend raak.

    Dat merk ik ook, jammer is dat
    pinkpanter
    16-04-11, 15:49
    Onze machine is al 10 jaar oud hoor, maar het is wel een Bosch. En we hebben geen droger, misschien ligt het daar aan?

    Nee dat heeft er ook niks mee te maken
    Want in de droger wordt de waspoeder geur juist minder
    renee*
    18-04-11, 17:34
    maar kunnen jullie eens aan je donkere was ruiken? En dan bijv. als je een gemengde was draait, bijv. een grijze joggingbroek en een zwart shirt. Die grijze joggingbroek ruikt veel lekkerder dan dat shirt. Zit daar bij jullie ook verschil tussen in geur?

    Hoi Mommy,

    vandaag dus alle kleuren van de regenboog gewassen.

    Maar hier is totaal geen verschil in guer, heb zelfs bewust even een zwarteklkeding en donkere blauwe kleding aparte was gedraait.
    Mommy
    18-04-11, 18:01
    Super bedankt Renee!! :specool:

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.