Tips om in het nieuwe jaar gezonder te eten

gezonder eten

Wil jij dit jaar echt gezonder eten? Lees dan hier de beste tips zodat het jou dit jaar gaat lukken.

1. Maak een plan hoe je gezonder wil gaan eten

Als jij gezonder wilt eten is het belangrijk om een plan te hebben. In een goed plan staat onder andere wanneer jij wilt starten met gezonder eten en wanneer je uitzonderingen maakt. Daarnaast is het een goed idee om voor jezelf een duidelijk beeld te krijgen van wat gezond eten precies inhoud. Een goede richtlijn om gezond te eten is de Schijf van Vijf van de Gezondheidsraad. De Schijf van Vijf bestaat uit vijf categorieën. Elke categorie bestaat uit bepaalde voedingsmiddelen die bijdragen aan je gezondheid. Daarnaast heb je dagelijkse en wekelijkse keuzes uit ongezonde voedingsmiddelen. Zo heb jij een goede balans tussen gezond en ongezonde voedingsmiddelen. Maaltijden als gebraden kip en een fruitsalade zijn bijvoorbeeld populaire recepten gebaseerd op de Schijf van Vijf.

2. Houd rekening met belemmeringen Heb je al eens eerder geprobeerd gezonder te eten, maar is deze poging niet succesvol geweest? Breng dan in kaart welke belemmeringen je tegenkwam. Dit kunnen bijvoorbeeld stressvolle momenten of verleidingen zijn geweest. Ook als je nooit eerder hebt geprobeerd gezonder te eten kun je nadenken over mogelijke belemmeringen op basis van ander gedrag dat je eerder wilde veranderen. Diezelfde belemmeringen kun je namelijk tegenkomen tijdens jouw poging om gezonder te eten. Denk na over hoe je om kunt gaan met deze belemmeringen en moeilijke situaties.

3. Probeer een eetwissel
Een eetwissel is een makkelijke manier om gezonder te eten. Van veel gerechten kun je immers gezondere versies maken. Zo kun je lasagne maken met courgette bladen in plaats van normale lasagnebladen. Ook kapsalon kun je gezonder maken door de patat te vervangen door zelfgebakken aardappels. Zo zijn er nog veel meer eetwissels. Enkele voorbeelden van eetwissels zijn bijvoorbeeld een banaan in plaats van een koekje of volkoren brood in plaats van wit.

4. Licht je omgeving in.


Vertel je familie en vrienden dat je gezonder wilt eten. Zo kunnen ze hier rekening mee houden. Natuurlijk zijn er helaas altijd mensen die blijven aandringen dat een uitzondering moet kunnen. Als de rest van je familie of vrienden er wel rekening mee houden, scheelt het je al veel wilskracht. Deze bespaarde wilskracht kun je dan gebruiken om tegen een vriend of familielid nee te zeggen. Het kan ook erg helpen om een buddy te hebben die ook gezonder wilt eten. Zo kunnen jullie elkaar steunen. 

Wil je naast gezond eten ook afvallen? Dan is het belangrijk te letten op de porties en de soorten gezonde voedingsmiddelen die je eet. Van alleen gezonder eten zal jij namelijk niet afvallen. Zo zijn avocado’s en ongezouten noten erg gezond, maar bevatten veel calorieën door de gezonde vetten. Eet hier kleine porties van. 

lees ook: waarom een opleiding volgen zo belangrijk is

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye: 
:good: 
:negative:  
:scratch: 
:wacko:  
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose:   
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail:   
:-(     
:unsure:  
;-)