25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    trip bonder
    Bijdrager

Ik zit in de WIA, ik ben 100% afgekeurd. Er zijn een aantal verschillende dingen die werk niet mogelijk (ik zeg niet onmogelijk) maken.

Nu heb ik een brief gekregen van UWV over mijn perspectieven/mogelijkheden. En wat ze kunnen bieden, een rijtje met opties waaronder betaald werk.

Maar het gaat me om de zin erna: “Mocht dit niet voor u haalbaar zijn dan hebben wij de beschikking over vrijwilligersplaatsen.” En dat is mijn punt eigenlijk. Ik zou heel graag willen werken, als dat mogelijk is en als ze iets kunnen vinden rekening houdend met wat kan. Maar vrijwilligerswerk staat me ontzettend tegen. Ik wil graag mijn eigen geld verdienen… Voor vrijwilligerswerk krijg je geen volwaardig loon. En dat wil ik wel. Vrijwilligerswerk met behoud van mijn WIA vind ik niet hetzelfde.

Ook toen ik nog niet ziek was was mijn mening hierover hetzelfde. Ik heb nog nooit vrijwilligerswerk gedaan (afgezien van familie/vrienden helpen met iets uiteraard).

Mag ik dit vinden? Moet ik dit nu ik ziek ben doen (mocht een normale betaalde baan niet lukken) terwijl het me zo tegenstaat? Zo ja: waarom nu wel, terwijl die mening geen probleem zou zijn als ik niet ziek was?

Ik hoor graag van jullie.

Puk
    Bijdrager

Ja hoor dat mag je vinden!
    Ik vind het soms tever gaan met vrijwilligers ze houden een betaalde baan op.
    Voorbeeld:
    Verzorgingshuizen hebben vrijwilligers bij de balie om de telefoon op te nemen en mensen te ontvangen?
    Raar toch is een volwaardige baan eigenlijk.

Maar ik begrijp uit je schrijven dat je een wia hebt? en 100% bent afgekeurd…is dat niet te herroepen dan?
    Ik heb me laten herkeuren destijds en werd goedgekeurd.

Felice
    Sleutelbeheerder

Het heet vrijwilligerswerk en dat betekent dat je het vrijwillig doet…
    Er is de laatste tijd heel veel te doen geweest over vrijwilligerswerk.

Persoonlijk moet ik zeggen, sta ik achter het basis-idee: je kan, om welke reden niet werken, maar blijft niet achter de geraniums en ( en dat vind ik wel een punt ) je levert ook een bijdrage aan de maatschappij.

Maar de laatste paar jaar is de overheid volledig doorgeschoten: vrijwilligerswerk is een ander woord geworden voor verplicht werk door mensen met een uitkering, die het aantal banen verkleint…

Puk geeft het voorbeeld van verzorgingstehuizen, de bibliotheek in ons dorp is nog open dank zij vrijwilligerswerk. beroemd is het voorbeeld van de hovenier, die failliet ging en nu als vrijwilligerswerk plantsoenen moest bijhouden, exact die plantsoenen die hij vroeger betaalt deed..

ik weet niet in welke mate je eronderuit kan komen, dat is van gemeente tot gemeente verschillend

Female1
    Bijdrager

Vrijwilligers werk is vaak niet zo vrijwillig als het lijkt. Je zit vaak aan best veel uren vast.
    En dat is zeker voor hoop mensen niet haalbaar.

Irene
    Moderator

Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering kan wel leiden tot meer ervaring en een beter netwerk, waarop de kans op een betaalde baan toeneemt. Dat vrijwilligerswerk wordt misbruikt voor verdringing van betaalde banen is een kwalijke zaak.

Female1
    Bijdrager

Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering kan wel leiden tot meer ervaring en een beter netwerk, waarop de kans op een betaalde baan toeneemt. Dat vrijwilligerswerk wordt misbruikt voor verdringing van betaalde banen is een kwalijke zaak.

Helemaal mee eens Irene!

CheeseUnion
    Bijdrager

Vrijwilligers werk is vaak niet zo vrijwillig als het lijkt. Je zit vaak aan best veel uren vast.
    En dat is zeker voor hoop mensen niet haalbaar.

Ik ben weinig belastbaar. En heb goede en slechte dagen, ik zou waarschijnlijk regelmatig af moeten bellen. Dus iets vasts wil ik eigenlijk sowieso al niet. Dan ook echt vrijwillig. Maar liever een betaalde baan, omdat ik m’n eigen geld wil verdienen. Dat is heel belangrijk voor me.

CheeseUnion
    Bijdrager

Jullie mening over vrijwilligerswerk wat betaald werk inneemt deel ik helemaal.

Felice
    Sleutelbeheerder

Ik ben weinig belastbaar. En heb goede en slechte dagen, ik zou waarschijnlijk regelmatig af moeten bellen. Dus iets vasts wil ik eigenlijk sowieso al niet. Dan ook echt vrijwillig. Maar liever een betaalde baan, omdat ik m’n eigen geld wil verdienen. Dat is heel belangrijk voor me.

mag ik vragen: wat voor een baan denk je aan?
    Ik ben aan het bedenken welke banen je fijn zou kunnen doen, zonder dat die goede en vooral slechte dagen je in de weg gaan zitten

Puk
    Bijdrager

Bij tuincentrums kan je heel flexibel werk doen.

CheeseUnion
    Bijdrager

mag ik vragen: wat voor een baan denk je aan?
    Ik ben aan het bedenken welke banen je fijn zou kunnen doen, zonder dat die goede en vooral slechte dagen je in de weg gaan zitten

Dat is mijn probleem een beetje: ik weet niks. Als er iets is wat ik leuk zou vinden is er altijd wel een aspect wat niet past bij mijn mogelijkheden. Ik ben helaas zeer lastig wat dat betreft.

Felice
    Sleutelbeheerder

Nou , nou, niet zo somber!!
    Vertel eens wat over je zelf: wat voor werk heb je gedaan? vond je dat leuk? wat heb je voor opleiding gedaan? wat zijn je hobbies?

Puk
    Bijdrager

Dat is mijn probleem een beetje: ik weet niks. Als er iets is wat ik leuk zou vinden is er altijd wel een aspect wat niet past bij mijn mogelijkheden. Ik ben helaas zeer lastig wat dat betreft.

Ja
    het leven is lastig en helaas kan je niet altijd doen wat je leuk vind……
    Niks weten kan je oplossen door verdiepen en voor alles is bijna een oplossing tegenwoordig….dus idd wat Felice zegt niet zo somber en vertel eens iets meer wie weet kunnen we je een eindje helpen…

CheeseUnion
    Bijdrager

Nou , nou, niet zo somber!!
    Vertel eens wat over je zelf: wat voor werk heb je gedaan? vond je dat leuk? wat heb je voor opleiding gedaan? wat zijn je hobbies?

Niet somber. Gewoon heel realistisch. Als iemand met verstand van allerlei verschillende soorten banen al geen enkele baan kan vinden, die rekening houdt met wat ik wel kan, wie dan wel?

Ik heb heel veel verschillende banen gehad, maar geen enkele daarvan is nu nog mogelijk, hoe leuk ik ze ook vond. Opleiding is maar mavo (een nieuwe opleiding behoort doordat ik ziek ben niet tot de mogelijkheden). En hobbies kan ik kort over zijn: geen. Geen echte althans. Ja horrorfilms kijken, slapen en op m’n smartphone zitten. Maar daar zijn geen banen in te vinden.

Felice
    Sleutelbeheerder

hahaha, horror films recenceren.
    Ik wil niet zeuren, maar er zijn toch zat opleidingen in deeltijd of modules?

En ik snap best dat het lastig is om hobbies te hebben als je vaak ziek bent, daar word je natuurlijk ook niet vrolijk van.
    Ik weet niet wat je fysieke mogelijkheden zijn, maar met regelmaat naar buiten, daar knap ik persoonlijk altijd heel erg van op.
    Sterker nog, dat ga ik nu doen: mijn hond geeft duidelijk aan dat er gewandeld moet worden

CheeseUnion
    Bijdrager

hahaha, horror films recenceren.
    Ik wil niet zeuren, maar er zijn toch zat opleidingen in deeltijd of modules?

En ik snap best dat het lastig is om hobbies te hebben als je vaak ziek bent, daar word je natuurlijk ook niet vrolijk van.
    Ik weet niet wat je fysieke mogelijkheden zijn, maar met regelmaat naar buiten, daar knap ik persoonlijk altijd heel erg van op.
    Sterker nog, dat ga ik nu doen: mijn hond geeft duidelijk aan dat er gewandeld moet worden

Die zijn er ook, dat ontken ik niet. Alleen is het voor mij niet mogelijk een opleiding te volgen. Aan m’n koppie ligt het niet. Wel aan m’n psyche. Ik ben psychisch echt heel weinig belastbaar.

Felice
    Sleutelbeheerder

Kijk, dat is al vast een punt in je voordeel: in principe kan je leren!

Ik wil ook altijd van alles leren, en ik heb het gewoon veel te druk.
    Daarom doe ik dus on line curssusen, die ik kan doen als het mij uitkomt.
    Op dit moment volg ik on-line een cursus: copy right, een on-line cursus SEO hacks en via Duo-lingo ben ik bezig mijn Frans op te halen.
    Nu heb ik, om er voor te zorgen dat ik mezelf niet over de kop ren, een minimum schema, wat ik per week afwerk, de rest is mooi meegenomen.

Vinden er in een week allerlei rampen plaats, dan studeer ik die week niet of minder.
    snap je?

CheeseUnion
    Bijdrager

Kijk, dat is al vast een punt in je voordeel: in principe kan je leren!

Ik wil ook altijd van alles leren, en ik heb het gewoon veel te druk.
    Daarom doe ik dus on line curssusen, die ik kan doen als het mij uitkomt.
    Op dit moment volg ik on-line een cursus: copy right, een on-line cursus SEO hacks en via Duo-lingo ben ik bezig mijn Frans op te halen.
    Nu heb ik, om er voor te zorgen dat ik mezelf niet over de kop ren, een minimum schema, wat ik per week afwerk, de rest is mooi meegenomen.

Vinden er in een week allerlei rampen plaats, dan studeer ik die week niet of minder.
    snap je?

Alleen wie betaald mijn studie? Ik heb er zelf geen geld voor. Mijn vriend wil het niet voor mij betalen en m’n ouders wil ik niet vragen om een lening. Hoe goedkoop ook, ik heb andere dingen waar ik mijn geld, wat ik überhaupt overhoud, liever aan uitgeef.

Daarnaast is de vraag: welke opleiding/cursus? Ik heb beroepstesten gedaan, maar die houden helaas geen rekening met wat niet mogelijk is. Daarnaast kwam er iets uit wat me niet leuk lijkt, dus ik geloof er niet echt meer in. Het is me aangeboden via UWV, maar dan zou ik 6 a 8(!) keer naar een man z’n huis moeten om in delen die test te doen. Gekkenwerk…

Puk
    Bijdrager

Ik denk dat je een beetje positiever moet gaan denken misschien?
    Het klinkt allemaal uitzichtloos…..tenminste zo komt het op mij over…
    Mag ik vragen welke leeftijd je hebt?

CheeseUnion
    Bijdrager

Ik denk dat je een beetje positiever moet gaan denken misschien?
    Het klinkt allemaal uitzichtloos…..tenminste zo komt het op mij over…
    Mag ik vragen welke leeftijd je hebt?

Als je zou weten wat er allemaal mis is met mij, dan zou je weten dat ik gewoon realistisch ben. Ik kan zo positief als wat zijn over een bepaalde baan, maar wat niet gaat gaat niet. Zo kan ik bijvoorbeeld geen (directe) collega’s verdragen. Dan zou je zeggen: word postbezorger… kan helaas niet. Door een aandoening aan m’n voeten ben ik niet in staat langer dan een uur te staan of langer dan een paar uur te lopen. En dit zijn nog maar 2 van de talloze dingen waar rekening mee gehouden moet worden, wil ik het vol kunnen houden.

En ik kan net doen alsof het wel gaat (in het begin), alsof er niks aan de hand is, maar dat gaat tezijnertijd niet meer en het helpt me niet.

Ik ben overigens midden 30.

Felice
    Sleutelbeheerder

ik ben het wel een beetje met Puk eens, je klinkt wel erg somber.

En je bent niet heel erg consequent…
    Je hebt wel een beetje geld, maar dat wil je niet aan studie uitgeven.Dat mag gerust: iedereen is de baas over zijn eigen portemonnee!
    Maar tegelijkertijd vind je het jammer ( tenminste zo begrijp ik dat) je na de mavo niet verder kon gaan leren…
    Kijk dan denk ik: welke is het nu?

Als je niet met mensen om je heen kan werken, dan zie ik eerlijk gezegd nog een heleboel meer mogelijkheden dan postbode…
    (overigens mijn buurjongen bezorgd de post in de buitenwijken en doet dat op zijn brommer, maar dat doet nu even niet ter zake)
    Door zulke opmerkingen geef je onbedoeld de indruk: ik wil niks.
    Ik denk dat dat niet zo is, dat je verdriet is omdat veel zaken die voor anderen als vanzelf gaan, voor jou veel obstakels kennen.

zullen we eens wat beroepen opsommen die je prima zonder mensen om je heen kan doen?

CheeseUnion
    Bijdrager

ik ben het wel een beetje met Puk eens, je klinkt wel erg somber.

En je bent niet heel erg consequent…
    Je hebt wel een beetje geld, maar dat wil je niet aan studie uitgeven.Dat mag gerust: iedereen is de baas over zijn eigen portemonnee!
    Maar tegelijkertijd vind je het jammer ( tenminste zo begrijp ik dat) je na de mavo niet verder kon gaan leren…
    Kijk dan denk ik: welke is het nu?

Als je niet met mensen om je heen kan werken, dan zie ik eerlijk gezegd nog een heleboel meer mogelijkheden dan postbode…
    (overigens mijn buurjongen bezorgd de post in de buitenwijken en doet dat op zijn brommer, maar dat doet nu even niet ter zake)
    Door zulke opmerkingen geef je onbedoeld de indruk: ik wil niks.
    Ik denk dat dat niet zo is, dat je verdriet is omdat veel zaken die voor anderen als vanzelf gaan, voor jou veel obstakels kennen.

zullen we eens wat beroepen opsommen die je prima zonder mensen om je heen kan doen?

Je weet de rest van de dingen waar rekening mee gehouden moet worden niet. En sorry, maar die wil ik privé houden. Dus beroepen opnoemen heeft geen zin. Dat word toch een: “Kan helaas niet want (…)” en dan word ik op een gegeven moment beschuldigd van: “Je wil niks”…

Als iemand met verstand van verschillende beroepen al geen beroep voor me weet, waarom zou iemand hier het wel weten? Daarbij ging het om vrijwilligerswerk en of ik daartoe verplicht ben.

Felice
    Sleutelbeheerder

klopt, maar ik ben een grenzeloze optimist en geloof nooit in onmogelijkheden.
    Wat je verplichting tot vrijwilligerswerk betreft: dat is van gemeente tot gemeente verschillend. Daar zal je je dus goed op moeten orienteren.
    Maar als er geen enkele baan is die past bij je mogelijkheden, dan zal dat met vrijwilligerswerk niet anders zijn, lijkt mij ?

Puk
    Bijdrager

Helemaal met je eens Felice!
    Vrijwilligerswerk zal dan ook niks worden zonde van je tijd dus.

CheeseUnion
    Bijdrager

klopt, maar ik ben een grenzeloze optimist en geloof nooit in onmogelijkheden.
    Wat je verplichting tot vrijwilligerswerk betreft: dat is van gemeente tot gemeente verschillend. Daar zal je je dus goed op moeten orienteren.
    Maar als er geen enkele baan is die past bij je mogelijkheden, dan zal dat met vrijwilligerswerk niet anders zijn, lijkt mij ?

Ik ben dus ook iedere baan opnieuw ontzettend optimistisch, met een instelling van: nu gaat het wél lukken. Maar wat niet gaat gaat niet.

En als het keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer misgaat, dan ga ook jij anders denken hoor. ;-) Dan blijf je ook niet zo positief, rasoptimist of niet. Believe me.

Onmogelijkheden zijn er overigens wel degelijk. Iemand die verlamd is zal nooit meer genezen, dat is onmogelijk. Iemand waarvan het lichaam op aan het geven is door een ziekte die zal niet meer beter worden, dat is onmogelijk. Iemand die het haar heeft afgeknipt en daar spijt van heeft zal nooit de volgende dag weer het oude kapsel hebben, dat is onmogelijk. Zomaar een paar voorbeelden.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.