13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief
    Irene
    Moderator

Het hangt een beetje van de functie af, maar als iemand een functie heeft waarbij beleefdheidsvormen een rol spelen dan kun je je moeilijk op je geloof beroepen, sorry part of the job.

Puk
    Bijdrager

Ik ben er een beetje klaar mee!

G.E.K
    Lid

eens met Irene_de_Vreede, de functie bepaald niet je geloof … kun je geloof en functie niet combineren, dan moet je KIEZEN.
    accepteren en dus gewoon doen wat je functie voorschrijft, of een andere job gaan zoeken, simpel zat.

Je komt naar Nederland om et wonen en te leven, dan moet ej je aanpassen aan de normen, waarden en gedragscultuur van Nederland. Andersom word van mij s hetzelfde verwacht als ik naar bijvoorbeeld een Moslimland of Hindoeland ga. Dan hoor ik mij ook aan te passen aan de gedragsnormen ter plekke.

Felice
    Sleutelbeheerder

ik vind het een ingewikkeld probleem. Je kan natuurlijk zeggen: dit zijn onze waarden en normen, dus je past je er maar aan aan. Klaar zijn we.
    Echter: volgens mij is handen schudden geen norm. het is een gewoonte. Een uiting van beleefdheid.
    Een absolute waarde van ons is de vrijheid van godsdienst en de vrijheid die te mogen uiten. Dat zit sinds de 80 jarige oorlog met de Spanjaarden voorgoed in ons DNA verankerd.
    Ik vind dus dat iemand het recht heeft een hoofddoek te dragen en handen schudden met het andere geslacht na te laten.
    Wat mij stoort is de polarisatie dei wordt opgeroepen. Het klinkt voordurend als: ik schud lekker geen handen, want dat mag ik lekker niet!!!!
    En dat is wat mij tegen de borst stuit: de vraag ( bijna eis ) om respect en dan geen respect terug geven.
    Vinden die moslims het gek, dat wij gaan zeggen: en je doet het maar en anders krijg je de functie niet???

Stel nu dat iemand zegt: luister: mijn godsdienst verbiedt me iemand van het andere geslacht een hand te geven. Ik weet dat de hand schudden in jullie cultuur een teken van respect en vertrouwen is. Om dat te uiten, zal ik : een buiging maken, salueren, 1 minuut op een been gaan staan, zwaaien, je een bloem geven… zouden we dan een probleem hebben?
    Ik denk het niet…
    hoe komt het, en dat is voor mij de echte vraag: dat wij elkaar in dit soort zaken, geen duimbreed toe willen geven?

Irene
    Moderator

Ik zou het liever vergelijken met de weigerambtenaren, ambtenaren die weigeren om hun werk te doen, uit religieuze (christelijke) overtuiging en ingaande tegen de gangbare normen en waarden.

Felice
    Sleutelbeheerder

dat is wel een leuke vergelijking. Nu moet ik even gaan zoeken, hoe men met weigerambtenaren omgaat…

Felice
    Sleutelbeheerder

/juridisch/98735-de-weigerambtenaar-juridisch-toegelicht., helaas is het bericht verwijderals ik dit verhaal goed lees, is er uiteindelijk voor een poldermodel gekozen: in principe mag een ambtenaar niet weigeren een homo-huwelijk te voltrekken, maar omdat iedere gemeente meerdere trouwambtenaren in dienst heeft, is het voor elk homostel mogelijk in elke gemeente te trouwen.
    Een poldermodel oplossing.
    Is op handen schudden met hetzelfde gemak toe te passen, lijkt mij.
    Waarom beantwoorden we de uitdaging: “ik geef lekker geen hand”, nooit met de vraag: “wat doe je wel??”

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 9 maanden geleden door Felice.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door Felice.

Het Poldermodel is altijd zoeken naar en middenweg, nooit eens een harde stelling in durven nemen.

Felice
    Sleutelbeheerder

Stelling nemen mag best, wat ik minder vind is dat er mensen zijn die hun stelling tot enige en algemene waarheid uitroepen…

Mijn stelling is slechts mijn mening, en dat hoeft zeker niet altijd een feit te zijn.

Felice
    Sleutelbeheerder

als meer mensen dat verschil snapte hadden we beslist minder oorlog!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.