1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Josepha Mendels ( 1902-1995) is volgens mij een vergeten Nederlandse schrijfster. Ze stond bij mijn moeder in de boekenkast, en omdat ik alles las wat los en vast zat, heb ik wel wat van haar gelezen. Josepha Mendels heeft en avontuurlijk leven geleid. Ze volgde een opleiding tot onderwijses, werd gouvernante en directrice bij een opleidings instituut voor arme Joodse meisjes. Vanaf 1936 was Josepha Mendels journaliste en werkte in Parijs als correspondente voor Nederlandse kranten. Daar woonde zij vanaf 1958 samen met kunstschilderes Berthe Edersheim.
    In de oorlog vluchtte ze, toen ze niet meer onder haar eiegen naam mocht schrijven, via Frankrijk naar Spanje: helemaal soepel ging dat niet: ze werd van alles beroofd en zat een tijd in de |Spaanse gevangenis.
    Na de oorlog kreeg ze ongehuwd een kind.
    Ze heeft enorm veel geschreven. Ik heb alleen Rolien en Ralien gelezen en Als rook en wind

Rolien en Ralien (1947)
    Je wist het toch… (1948); deutsch: Du wusstest es doch : Roman, aus dem Niederländischen von Marlene Müller-Haas, Berlin : Verlag Klaus Wagenbach, [2018], ISBN 978-3-8031-3298-7
    Als wind en rook (1950)
    Alles even gezond bij jou (1953)
    Bon appétit! (1954, kookboek)
    Zoethout en etamien en andere novellen (1956)
    Twee schouderbandjes (1957)
    Heimwee naar Haarlem (1958)
    De speeltuin (1970)
    Welkom in dit leven (1981)
    Spel is het leven (Rolien en Ralien/Als wind en rook/De speeltuin) (1985)
    Joelika en andere verhalen (1986)
    Het rode kerkhof (bibliofiel, 200 ex.) (1987)
    Alle verhalen (1988)

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.