4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Of je al dan niet gelukkig bent heb je voor een deel in eigen handen door de keuzes die je elke dag maakt. Iedereen heeft wel zo zijn manier om zijn leven wat mooier te maken, bewust of intuïtief. Hoe pak jij het aan? Tien vragen die je helpen daar een antwoord op te vinden.

bron psychologisch.be

Felice
    Sleutelbeheerder

de antwoorden zijn erg leuk en best wel uitgebreid

dit zijn de eerste 2 regels van mijn antwoord
    Je maakt het leven mooier via acties, engagement, solidariteit … Je bent je er scherp van bewust dat de maatschappij heel oneerlijk en imperfect is

Irene
    Moderator

Je draagt zorg voor jezelf

Je maakt het leven mooier door je zelfbeeld een boost te geven. Liefdadigheid begint thuis, zo zegt de volkswijsheid. En dat klopt ook: hoe kan je je leven mooier maken als je niet eerst zorg draagt voor jezelf?
    Wanneer je ego een deuk gekregen heeft plooi je terug op jezelf of bekijk je de buitenwereld louter door een bril van gemis (‘alles wat ik niet heb’) en verlangen (‘alles wat ik zou willen hebben’). Dat is niet de beste basis om je leven mooier te maken. Vandaar dat je levenswijsheid begint bij zelfkennis: het is pas als je je goed in je vel voelt dat je openstaat voor al het mooie en het goede rond je.
    Goed zorgen voor jezelf is voor jou een absolute voorwaarde om je open te stellen voor de wereld en voor anderen.
    Opgelet: die houding veronderstelt wel dat je ver weg blijft van egoïsme en je eigen comfort. Je leven mooier maken, dat is jezelf kunnen vergeten omdat je het goed stelt. En omdat je geen verwachtingen of eisen hebt ten opzichte van anderen of de mensheid: je bent bereid om te geven zonder iets terug te verwachten, puur voor het plezier. Je ego is dan een hulpmiddel om contact te maken met de wereld en geen muur om je achter te verschansen.

Felice
    Sleutelbeheerder

oei dat is een hele mooie @Irene

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.