1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Profielfoto van: Felice VeenmanFelice Veenman
    Sleutelbeheerder

Ik denk dat ik dit forum vrouwelijke auteurs maar eens open met Hella Haasse, zij is een van mijn eerste liefdes, als het om schijfsters gaat en wat ze zeggen: oude liefde roest niet….
    Het eerste boek dat ik van haar las, was Oeroeg. Ach wie deed dat niet het was een klassieker op de middelbare school. Ik was een enorme lezer, ik had Oeroeg niet uitgekozen omdat het lekker dun was.
    Jong als ik was, was ik geraakt door haar beschrijving van verdriet terwijl ze totaal geen deprimerende sfeer oproept. Ik herriner me nog dat de laatste blz: waarin de hoofdpersoon denkt Oeroeg terug te zien, maar die keert hem de rug toe, echt als een schok bij me binnen kwam…Alsof ik het was, die mijn beste vriend doelbewust in het oerwoud zag verdwijnen.
    En natuurlijk: ieder mens is in het leven wel eens heel erg in de steek gelaten. Het is een universeel thema, of je nu op tram 9 staat te wachten of in het oerwoud…
    En dat is denk ik de grote kracht van deze schrijfster, ze laat je vergeten dat je geen idee hebt hoe zo’n oerwoud eruit ziet en je geloven dat je soulmate daarin verdwijnt. Voorgoed

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.