fbpx

Culinaire reis

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    IreneIrene
    Moderator

Onder het motto je moet op reis ook eten, plaats ik een reisdoel en Felice stelt een gerecht voor dat met die plaats te maken heeft.

We beginnen in Arnhem

Arnhem

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Dat is TE makkelijk

arnhemse meisje

Arhemse meisjes natuurlijk!!

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

maar dat niet alleen.
    Pannegies is niet direct een Arnhems gerecht, maar wel een echt Veluws streekgerecht

Ies en Gies, twee landlopers, kwamen op een dag langs een boerderij op de Ginkelse Heide. De boerin benutte na het broodbakken de achtergebleven warmte in het bakhuis om een heerlijke stoofschotel klaar te maken. De geur trok de aandacht van beide zwervers. Ze wisten dat bedelen bij deze boerderij geen zin had, dus bedachten ze een list.
    Ies maakte de stier in de stal los en riep hard: “de stier is los, de stier is los”. Natuurlijk ging iedereen op de boerderij, de boerin incluis, achter de stier aan.
    Daardoor had Gies de gelegenheid om de vleespot uit het bakhuis te stelen. Onder een grote vliegden aten de beide heren zich de buik rond en vielen daarna met de lege pan tussen zich in voldaan in slaap. En zo werden ze gevonden door de boerin die ze met die lege pan om de oren sloeg. Het duo nam de benen en kwam nooit meer op de heide terug. Vleesstoofpotten heten sinds die tijd op de Veluwe ‘Pannegies’.
    Dit verhaal over de herkomst van het woord pannegies is al heel oud. Maar het is helaas niet de ware reden waarom vleesstoofpotten “pannegies” genoemd worden. In het Veluws betekent pannegie gewoon pannetje.

Omdat er vroeger veel schapen op de Veluwe werden gehouden, is het niet zo vreemd dat er in pannegies lamsvlees wordt gebruikt. Bron https://www.de-veluwenaar.nl/

IreneIrene
    Moderator

We gaan Duitsland in om te kijken wat er in Frankfurt op het menu staat.

Frankfurt

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

nou ja….knakworst natuurlijk! In het goed Engels Frankfurter!!
    Maar, van mijn nicht leerde ik een veeeel lekkerder gerecht uit deze streek : Grüne Soβe!
    Dat is echt heerlijk. Een saus waar 9 groene kruiden in gaan: zuring
    peterselie
    bieslook
    kervel
    bernagie
    tuinkers
    bevernel / kleine pimpernel.
    Om het thuis ook te kunnen maken plantte ik pimpernel ( leif rood bloemetje ) en zuring in mijn tuin.
    Wat blaadjes zuring in je sla bleek ook een aanrader!
    Je mikt die kruiden in een saus van azijn, olie, zure room en yoghurt en laat het een uurtje staan.
    serveren met hard gekookte eieren
    ps: dit was het lievelings eten van Goethe..

IreneIrene
    Moderator

We gaan naar Zwitserland om te zien wat er in het franstalige deel in Fribourg te smullen valt.

Freiburg

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Zwitserland, bekend om de zwitserse kaas, de kaasfondue (die overigens uit dit franstalig gedeelte afkomstig is), zijn de algemeen bekende Zwitserse gerechten
    In dit Franstalige gedeelte eet men ook graag saucissons, worstjes dus, in dit geval worstjes van varkensvlees, die je moet koken.
    Een opmerkelijk gerecht, dat ik zelf niet ken maar graag zou proberen is Cholera-taart

Het verhaal gaat dat deze groentetaart is ontstaan rond 1830, toen er een grote cholera-epidemie heerste. Mensen verlieten hun huizen liever niet en kookten met wat er in de voorraadkelder voorhanden was.
    Wat zit er ongeveer in: *bladerdeeg *aardappels *grote appels *uien *geraspte Kaas *boter
    nou dan kan je de rest vast wel zelf verzinnen. Let op! In een cholerataart zit nooit wortel en vraag me niet waarom

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 21 uren geleden door FeliceFelice.
    IreneIrene
    Moderator

We gaan Italie in om in Bologna te zien wat we daar kunnen eten.

Bologna

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

nu roept iedereen natuurlijk : Pasta Bolgonese!!! maar dat is mooi mis poes!
    Wat wij pasta Bolognese noemen, heet gewoo: Ragù. En laat me direct nog wat misverstanden uit de weg helpen. Dat is een saus van vlees, en tomaten. Al die groenten die wij in de pasta saus stoppen, eten de Italianen apart.
    Maar goed heeft Bologna dan niks bijzonders? Ja zeker wel! Bologna is in Italie beroemd om de mortadella. Worst dus van varkensvlees en stukjes spek.Mortadella bestaat voor ongeveer 60 procent uit varkensvlees, dat meerdere keren is gemalen om een gladde structuur te verkrijgen. De worst bevat witte stukjes vet, afkomstig uit de keel van het varken. Soms worden peperkorreltjes, pistachenootjes, knoflook of olijven toegevoegd Persoonlijk ben ik er geen liefhebber van.
    Wat ik nog niet kende, maar wat me erg lekker lijkt is friggione een mengsel van uien en tomaten wat je bij vlees eet.
    Aangezien ik straks tomaten en uien in overvloed in de tuin heb, ga ik dat eens proberen

Tenslotte: de bijnaam van Bologna is la grasse, of te wel : de vette. Dat bedoelen ze in Italie niet lelijk. Integendeel. De Bolgense keuken is er een van overvloed en rijke producten!

IreneIrene
    Moderator

We trekken Kroatie in om de lokale lekkernijen te gaan proeven in Zadar

Zadar

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Zadar ligt in de provincie Dalmatie en alleen al voor de keuken daar, zou je er heen gaan.
    “Joegslavie” heeft vele overheersingen gekend en heeft daar een rijke keuken aan overgehouden.

een echt feestgerecht is ‘pašticada een vleesgerecht voor bruiloften en partijen! Kalsvlees, spek, groenten en fruit en niet te vergeten kruiden, gaan erin. Het schijnt een boel werk te zijn om het te maken. Maar het is dan ook een feest gerecht. De inwoners van Dalmatie, aten vroeger vis of kip. Vlees was echt voor speciale gelegenheden.

Zoals gezegd: men at veel vis, vissoep is daarom ook een specialiteit van deze streek.
    En dan heb je nog ‘brudet een visstoofpot De basis van het recept is ui, gefruit in olijfolie, waaraan hele kleinere vissen, of stukken van grotere vissen worden toegevoegd, evenals groente, kruiden, specerijen, wijn, prošek (een soort port), azijn en zelfs zeewater. Verschillende vissoorten is essentiel voor een goede brudet. ja logisch, vroeger stopte je er gewoon in wat je die dag had gevangen..
    Het wordt gegeten met polenta

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door FeliceFelice.
    IreneIrene
    Moderator

We gaan eens kijken wat er allemaal te happen valt in Noord Macedonie

Ohrid

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

In noord macedonie is genoeg te eten! We moeten eerlijk zeggen: al dat Balkan voer dat lijkt wel een beetje op elkaar he. Paprika, tomaat,vis. In Ohrid, een grote plaats die aan het meer ligt, is de forel beroemd! En het schijnt dat men die op veel verschillende manieren klaar maakt. Ik sla het over: forel heeft teveel graatjes naar mijn smaak

Wat me wel lekker lijkt is Tarator, een soep op basis van yoghurt waar walnoten komkommerschijfjes op smaak gebracht met knoflook en dille. Dit gerecht klinkt ook als een bijzonder gerecht, ik ken het niet uit andere Balkan-streken. En dat doe ik met de meeste andere zaken wel. Neem bijvoorbeeld een andere Macedonische specialiteit Turli Tava is een stoofpot en in die stoofpot zit vlees en verschillende groentes in verwerkt. Deze groentes zijn voornamelijk paprika en aubergine. Niet echt heel apart is het wel Wel lekker,dat wel

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 21 uren geleden door FeliceFelice.
    IreneIrene
    Moderator

We gaan naar Santorini, als ze er niks te eten hebben, hebben we in ieder geval een uitzicht:

Santorini

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Griekenland….onder de druivenranken in de schaduw met een Retsina, wat ik thuis niet lust, maar in Griekenland heerlijk vind…
    De Griekse keuken is ook heel mooie keuken, waar metweinig veel gemaakt wordt. Denk maar eens aan de Dolma’s, in wijnbladen gerolde hapjes vlees.
    Maar Santorini heeft meer specialiteiten.omdat zij een vulkanistische bodem heeft, hebben de gewassen vaak extra smaak. maar ze hebben er ook 2 gewassen die ik heel graag eens zou willen proeven.
    De witte aubergine, heeft weinig pitjes en schijnt zoet te smaken en de favaboon.
    De fava van Santorini is uniek omdat ze afstamt van een erwt, de Lathyrus Clymenum, die volgens de opgravingen in Arkrotiri al meer dan 3500 jaar bestaat op Santorini. De favabonen van Santorini zijn klein en hebben een gele kleur.
    als ik zo naar de plaatjes kijk, lijken ze het meest op tuinbonen. Nou daar ben ik toevallig dol op!
    bonen

IreneIrene
    Moderator

We steken de zee over en gaan aan wal om in Bodrum de Turkse keuken te beproeven en tevens even langs te gaan bij wat er over is van de een van de 7 klassieke wereldwonderen: het mausoleum van Hallicarnassos.

Bodrum

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Van een mausoleum krijg je trek!
    laten we bij Turkije nu niet direct aan die vieze, flauwe Turkse pizza’s denken.
    Denk wat meer Middellandse zee. Dat betekent tegelijk dat je in Turkije veel zaken tegenkomt die je ook in Griekenland kan eten: kofte, kebab, dolma en zo kan ik e rnog wel een paar opnoemen

maar laten we vooral in Turkije gaan ontbijten:
    Menemen (Turks roerei met groenten)
    Menemen (zeg: mè-nè-mèn) is misschien wel een van de makkelijkste gerechten uit de Turkse keuken. Het enige dat je nodig hebt zijn eieren, tomaten, uien, paprika of pepers en wat kruiden (zoals peper) en bakken maar! Menemen wordt meestal als ontbijt gegeten in combinatie met brood ( bron zoover)
    Ja dat is nog eens wat anders dan een boterham met hagelslag!

Als lunch nemen we Mercimek çorbası (linzensoep).Een echt traditioneel Turks gerecht, gemaakt van rode linzen. Nou ik ben dol op linzensoep, en deze wordt op smaak gebracht met yogurt, citroen en paprikapoeder. Ik zag laat maar doorkomen! ( het liefst natuurlijk met een stukje echt Turks brood.
    Mochten we nog langer in Turkije blijven, dan zullen we er ook avondeten moeten eten

IreneIrene
    Moderator

Omdat we natuurlijk ook het Turkse avondeten willen proeven blijven we in Turkije en gaan naar Cappadocie.

Cappadocie

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Cappodocie ligt in Anatolie en daar weten zeker wat lekker eten is ! Neem bijvoorbeeld de Mantı. Het lijkt een beetje op raviolie, of op dumplings zo je wil. Maar dat is logisch: alle landen rond de Middellandse Zee, hebben elkaar veel en vaak beinvloed. Goed Manti:Het zijn kleine handgemaakte dumplings gevuld met vlees (lam of rund) die bedekt zijn met een romige yoghurtsaus en soms ook tomatensaus.
    Natuurlijk zijn in Turkey net als in Griekenland overal kebabs (vlees geroosterd aan een spies) te krijgen. Ze zijn er van alle soorten vlees en in Turkije doen ze er niet zoals wij ui en paprika en zo tussen. Dan kun j eook nog Pastrima proberen in de open lucht gedroogd vlees. of Turkse worst (Sucuk) die wordt gemaakt van verschillende dieren; rund, schaap en kip en is meestal pittig gekruid. het toppunt van restverwerking zou ik zo zeggen..
    en nu niet denken dat je in Turkije alleen maar vlees eet. Integendeel: vlees was daar vroeger net als bij ons een luxe product. Er worden in Turkije ook heel veel peulvruchten gegeten en als groenten: onder andere spinazie, prei, bloemkool, artisjokken, wittekool, selderij, aubergine, paprika, sperziebonen en aardpeer.

IreneIrene
    Moderator

We gaan Europa uit naar het midden-oosten naar het Parijs van het midden-oosten, naar Beirut, de hoofdstad van Libanon.

Beirut

FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Libanon is om vele redenen een interessante keuze, maarwe beperekn ons tot het culinaire. En dan zitten we goed. Het wordt wel beschouwd als de meest verfijnde keuken van het Midden Oosten. Dat komt omdat het is een keuken is met veel invloeden uit de omringende landen, maar ook een keuken waar veel oudsher, veel verschillende volken zoals Perzen, Koerden en Armeniërs hun stempel op gedrukt hebben.Bovendien kent he tand een zeer gemeleerde bevolking, met ieder haar eigen gerechten en gebruiken.

Als je in Libanon lekker wil eten, dan moet je gaan lunchen! Dat is eigenlijk de belanngrijkste maaltijd van de dag. Dan worden er allemaal hapje so tafel gezet. Een beetje vergelijkbaar met de Spaanse tapas. In Libanon worden ze mezze genoemd.
    Een aantal Libaneze gerechten kennen we wel : falafel bijvoorbeeld ( daar beslist geen fastfood ) hoemoes en baba ganoesh.

Als je nu zelf eens wilt proberen of je ook een beetje Midden-Oosten kan koken dan kan ik je van harte het kookboek Duizend en een smaken van Claudia Roden aanbevelen. Het is een heel toegangkelijk boek. En je zal zien dat je met hee simpele producten, die je hier ook kan krijgen heel lekkere gerechten kan maken

IreneIrene
    Moderator

We trekken verder naar het oosten om met de Afghaanse keuken kennis te maken.

Afghanistan

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.