fbpx

Ayn Rand

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    FeliceFelice
    Sleutelbeheerder

Ayn Rand 1905-1985

Irene wees mij Ayn Rand, ik heb nog nooit wat van haar gelezen, maar het lijkt me een zeer boeiende vrouw. geboren als Russische, van Joodse afkomst, hoewel haar familie niet beleidend was. Dat geeft al voer voor een roman. Ze was de oudste dochter in een geizn met 3 meisjes. Jarenlang geloofde ze dat zij de enige overlevende was, echter een zus vond ze in 1973 terug.

Ze studeerde in Rusland en kreeg op gegeven moment een uitreis visum om haar familie in Amerika te bezoeken. Je snapt: ze ging niet meer terug. Ze werd scriptschijfster in Hollywood, had ook rolletjes in films.
    Ze begon met schrijven in 1932.
    Ze is grondlegger van het Objectivisme, een stroming die ze met een paar vrienden uitwerkte en die op een gegeven moment wel wat kenmerken van een sekte kreeg
    Collectivisme staat voor: Deze filosofie ziet de mens als een heroïsch wezen, met zijn eigen geluk als zijn hoogste ethische doel, productieve prestatie als zijn nobelste activiteit en de rede als zijn enige leidraad. bron Wikipedia
    in mijn oren klinkt het wat hard…

IreneIrene
    Moderator

Het is keihard, maar haar boeken zijn erg boeiend al is het wat zware kost:

The Fountainhead is haar bekendste roman. Zelf vond ik Atlas Shrugged erg indrukwekkend.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.